Bilden är en genrebild.
Foto: Pixabay
Bakgrunden är den att kvinnan beställde två olika sorters kakelplattor på Linköpingsföretagets hemsida.
Enligt anmälan ångrade hon sig två dagar senare och företaget bekräftade först avbeställningen, men återkom samma dag med ett påstående att beställningen var hanterad och därför inte avbeställningsbar.
”Detta stämmer dock inte eftersom varorna levererades först i mars”, skriver kvinnan i sin anmälan.
Då var kaklet beställningsvara
När kaklet kom uppgav företaget att hon kunde ta emot kaklet och sedan ångra köpet. Så kvinnan tog emot kaklet ofrivilligt ”för att inte behöva betala transportörens dygnskostnad för förvaring av icke uthämtade varor”, skriver hon i anmälan.
Då hävdade företaget istället att det ena kaklet var beställningsvara och att den delen av köpet därför inte omfattas av ångerrätten.
Ersätta med hela beloppet
Allmänna Reklamationsnämnden har tittat på ärendet och menar i sitt beslut att företaget inte har kunnat påvisa att kaklet var speciellt tillverkat för kunden.
Därför ska ångerrätten gälla anser ARN som rekommenderar företaget att ersätta kunden med hela beloppet hon betalat för kaklet, drygt 4 000 kronor, mot att hon returnerar det.