Annons:

Svarar på kritiken:

Anna-Karin Sjöberg vid Länsförsäkringars kontor i Vimmerby. Foto: Privat

Svarar på kritiken: "Vi har lyssnat på våra kunder"

Länsförsäkringar i Kalmar län har backat. Sedan slutet av förra året betalar man tilläggsförsäkring för resa från dag 46 igen. Försäljningschef Anna-Karin Sjöberg förklarar varför premien ändå kan skilja mellan länsbolagen.

Annons:

Länsförsäkringar består av 23 självständiga länsbolag, där prissättningsstrategin styrs av olika marknader och olika förutsättningar.

Därför fick paret Ingrid Hägglund och Sören Göransson i Västervik betala så mycket mer när de skulle göra en långresa, jämfört med väninnan i Östergötland.

– För kunderna ses vi som en aktör, men vi är 23 helt fristående bolag, så i Östergötland har man en prissättning utifrån sin marknad, vi efter vår, förtydligar Anna-Karin Sjöberg, försäljningschef Privat Försäkring.

Grundar sig på statistik

Premiesättningen grundas på statistiken över vad bolaget betalat ut i skadeersättning.

– Vi behöver få in premie för det, så det ska täcka. Det får vi inte idag, utan vi kan säga att de 5 100 kronor som mannen betalade är plus minus noll för en person som är född 1940, säger Inger Walter Sand, produktansvarig för privat sakförsäkring.

Tycker ni att det var rimligt att betala så mycket för en reseförsäkring 60 dagar, att det till och med översteg kostnaden för en hemförsäkring på ett helt år?

– Skulle det värsta hända, att man råkar ut för sjukdom eller ett olycksfall och man behöver ett ambulansflyg hem, så kostar det över en miljon kronor att chartra ett sådant plan. Vår skadestatistik visar att ju äldre man blir, desto större är riskerna för sjukdom. Då är det höga vårdkostnader.

Vad har ni fått för reaktioner på kostnadsökningen?

– Det är klart att vi fått kundreaktioner. Har man varit borta 60-90 dagar och de första 45 varit rabatterade tidigare, då blir det nästan dubbelt så dyrt. Vad det gäller grannbolaget i Östergötland så har de ett annat sätt att beräkna premie, därav kan det förekomma skillnader, säger Inger Walter Sand.

Lyssnat på kunderna

Nu visar det sig dock att LF Kalmar har lyssnat på sina kunder, så den 1 november gick man tillbaka till att räkna från dag 46, när en tilläggsförsäkring tecknas.

– Grundskyddet på 45 dagar sprider vi på alla våra 110 000 försäkringstagare vi har. Ska man vara borta längre får varje enskild individ betala för sitt skydd.

Vad var det som gjorde att ni backade?

– Det är klart att vi haft en hel del diskussioner med kunderna, de har inte varit många men ifrågasättande, vi upplever dock inte att många lämnat oss för det. Utan när vi förklarat vad försäkringen täcker, ersätter och hur vi tänker med premiesättningen, så har kunderna förstått det, säger Anna-Karin Sjöberg.

– Men, tillägger hon, utifrån de diskussioner vi haft kände vi att vi ville gå tillbaka till som vi hade det tidigare. Vi har lyssnat på våra kunder, de är ju bolagets ägare.

 

Här kan du läsa om paret som chockades av priset på deras reseförsäkring. 

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt