Annons:

De äldre ger kommunens medarbetare toppbetyg

99 procent av de äldre som har hemtjänst och 98 procent av de som bor i särskilt boende i Hultsfreds kommun är nöjda med personalens bemötande. Foto: Pixabay

De äldre ger kommunens medarbetare toppbetyg

Personalen på äldreomsorgen i Hultsfreds kommun får mycket beröm. 99 procent av de äldre som har hemtjänst och 98 procent av de som bor i särskilt boende i Hultsfreds kommun är nöjda med personalens bemötande.

Annons:

Hultsfreds kommun hade en svarsfrekvens på nästan 60 procent i hemtjänsten och något lägre i särskilt boende, 57 procent. 

Av alla de som har svarat på Socialstyrelsens undersökning från ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” är de äldres uppfattning av hemtjänst och äldreboenden mycket god.

Kommunens medarbetare får toppbetyg. 99 procent tycker att bemötandet är nöjda med personalens bemötande. 

Frågor om förtroende för personalen och hur personalen utför sina arbetsuppgifter får fortsatt högt betyg med 92 respektitve 93 procent positiva svar.

– Det är glädjande att det är fortsatt positiva svar som visar att vårt fokus på värdegrund och mötet med den enskilde ger resultat. Vi ligger väl till i jämförelse med både landet och länet. Men det finns självklart det vi måste utveckla, säger socialchefen Ann-Gret Sillén i ett pressmeddelande.

"Ett stabilt resultat"

Det finns också utvecklingsmöjligheter och en är att den enskilde ska kunna påverka vilken tid man får hjälp. Jämfört med i fjol är årets resultat något lägre. Personalen måste ligga på att lyssna in när den enskilde vill ha hjälp.

Känslan av ensamhet är också en fråga som Hultsfred tillsammans med flertalet andra kommuner behöver lägga mer fokus på.

– Totalt sett är det ett stabilt resultat inom hemtjänsten jämfört med 2016. Vi har under året satsat på utbildning inom hemtjänsten vad det gäller salutogena verksamheter, så det gäller att hålla i och hålla ut i det förändrade arbetssätt som krävs, säger Ann-Gret Sillén.

Förbättring med fem procent

Inom särskilt boende har resultatet förbättrats jämfört med i fjol och det är framför allt bemötandet som får högt betyg. 

Här är andelen 98 procent, vilket är en förbättring med fem procent jämfört med föregående år. De andra områdena – förtroende för personal och känslan att lätt kunna få kontakt med personalen – upplevs också positivt av den enskilde på särskilt boende.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt