Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Michael Leijonhud, näringslivsstrateg och chef för infrastrukturkansliet i Hultsfreds kommun. Foto: Ossian Mathiasson

Leijonhud om infrastrukturen: ”Ofrånkomligt att det krävs upprustningar”

Michael Leijonhud har lyft fram järnvägens betydelse för Kalmar län i ett yttrande på den regionala transportplanen för Kalmar län.

Kalmar läns järnvägar och deras betydelse för länet är en fråga som ligger Michael Leijonhud varmt om hjärtat.

Han har i Hultsfreds kommuns yttrande på den nationella transportplanen understrukit för Regionförbundet vikten av en fungerade infrastruktur för att kunna uppnå god tillgänglighet med omvärlden.

"Avgörande för rörligheten"

”Det är ofrånkomligt att detta kommer att kräva upprustningar av banor som Stångådals- och Tjustbanan. Även sträckan mellan Oskarshamn och Berga och upp till Nässjö som dessutom kommer att behöva trafikeras med godståg som är upp till 650 meter långa”, skriver Michael Leiojonhud och fortsätter:

”Stångådalsbanan och Tjustbanan är viktiga inte bara för direktresor mellan tillväxtmotorer och lokala kärnor utan också fundamentala för att upprätthålla goda kommunikationer och för länets inlandskommuner. Kompetensförsörjning och arbetskraft behövs både inom offentlig och privat sektor och väl fungerande pendling mellan inland och stad är avgörande för rörligheten på arbetsmarknaden”.

Han ser också stora problem med att Stångådalsbanan och Tjustbanan är oelektrifierade, har signalsystemet radioblock och en genomsnittlig låg restidshastighet på 75 kilometer i timmen.

”Det är mycket viktigt att en upprustning av dessa järnvägslinjer sker när det för hela Europa gemensamma signalsystemet ERTMS införs på Södra stambanan. Då måste också tågen från Kalmar län kunna gå in i Linköping, enklast genom att ERTMS då införs också på de båda linjerna”.

Restiderna ska blir kortare

För att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen måste restiderna bli kortare. Han vill att sträckan mellan Kalmar och Linköping går från tre till två timmar och sträckan mellan Västervik och Linköping från en timme och 45 minuter till en timme.

Enligt Leijonhud aviserar flera företag ett behov av att kunna frakta mer gods på järnvägen.

”Det är idag svårt att få plats med fler tåg på Stångådalsbanan då mötesstationerna är alltför få. Endast genom att öppna Gullringen och Rockneby för möten skulle göra det möjligt med utökad trafik. Stångådalsbanan behöver investeringar för att i längden kunna svara på behoven av mer godstrafik på järnväg.”

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons: