Annons:

  • Hultsfred kan återigen bli en järnvägsknut för persontrafik

    Astrid Lindgrens Hembygds vision är att få igång järnvägen mellan Nässjö och Oskarshamn igen. Deras första tanke är att ha persontrafik på sträckan under somrarna 2019, 2020 och 2021. Foto: Ossian Mathiasson

  • Hultsfred kan återigen bli en järnvägsknut för persontrafik

    Projektledaren Torbjörn Midunger i samspråk med Michael Leijonhud under det korta fikastoppet i Hultsfred.

  • Hultsfred kan återigen bli en järnvägsknut för persontrafik

Hultsfred kan återigen bli en järnvägsknut för persontrafik

Persontrafiken med tåg på delsträckan mellan Eksjö och Hultsfred upphörde i december 2014.
Nu är målet ett återupptagande av hela sträckan från Nässjö till Oskarshamn.
– Det är vår förhoppning om några år, säger projektledaren Torbjörn Midunger.

Annons:

2016 fick Astrid Lindgrens Hembygd (ALH) i uppdrag av de sex medlemskommunerna (Nässjö, Eksjö, Hultsfred, Vimmerby, Högsby och Oskarshamn) att se vad man kan göra gemensamt för att stärka landsbygdsutvecklingenTid och främja kommunikationerna. 

I våras beslutade styrelsen för ALH att skriva till länstrafiken i Kalmar och Jönköpings län och begära att det läggs in persontrafik mellan Nässjö och Oskarshamn under sommaren 2019-2021. 

– Målet är att få igång persontrafiken igen, att tåget ska gå hela vägen från Nässjö till Oskarshamn. Vi ser det som en länk mellan Höglandet, östkusten, Öland, Gotland med mera. Att ha persontrafiken igång på sommaren ser vi som försöksverksamhet, säger Torbjörn Midunger. 

Positiva till järnvägstransporter

Han pekar på godstrafikens roll då den har fyllt en nyckelfunktion för järnvägen Nässjö-Oskarshamns ekonomi under lång tid. Näringar kopplade till framför allt trä och metall har med järnväg varit anslutna till södra stambanan i Nässjö och till hamnen i Oskarshamn för omlastning till och från fartyg. 

Näringslivet ser positivt på järnvägstransporter, bland annat Scania som vill halvera koldioxidutsläpp till år 2025 och köra hytterna från fabriken i Oskarshamn på järnväg ut i Europa. 

Ett lokalt Hultsfredsföretag som IKEA Industry undersöker möjligheterna till att kunna leverera färdiga produkter från sin anläggning på järnväg och ha en stor del av godsflödet ut i Europa. 

Får man fart på godstrafiken krävs det upprustningar på banan, vilket bidrar till att förbättra förutsättningarna för persontrafik. 

– Det verkliga genombrottet i restid kommer när en ny och rakare höghastighetsbana står färdig mellan Göteborg och Stockholm. Då kan man byta redan i Jönköping och ta sig mellan Göteborg och Oskarshamn på tre timmar, säger Torbjörn Midunger. 

"Precis vad vi behöver"

Skulle tågtrafiken komma igång på den sträckan kan Hultsfred återigen bli en järnvägsknut för persontrafiken då man kan åka med Stångådalsbanan och Smalspåret.

– På sitt sätt är den lika viktig som Stångådalsbanan. Här handlar det om att kommunerna i närområdet måste kunna ta sig ut i världen i olika värdriktningar. Bor man i Hultsfred och vill till Köpenhamns flygplats så skulle man kunna åka tåg till Nässjö, göra ett byte och ta ett direkttåg till Köpenhamn och sen flyga iväg, säger Michael Leijonhud. 

Tror du att det kan bli verklighet då?

– Ja, det får vi verkligen hoppas. Tittar man ur ett utvecklingsperspektiv så är det precis vad vi behöver, säger Leijonhud.  

"Kommunerna vill att vi ska satsa"

Under lördagen gick ett tåg från Nässjö till Oskarshamn och tillbaka och man gjorde flera stopp, bland annat i Hultsfred. Lollos Catering bjöd på fika vid stationen i Hultsfred. 

– Vi vill få ut budskapet om att vi jobbar med att förverkliga våra visioner om järnvägen mellan Nässjö och Oskarshamn. ALH har pengar från EU och de sex medlemskommunerna för landsbygdsutveckling och transporter och kommunikationer är en del i det. Kommunerna vill att vi ska satsa på järnvägen, säger Torbjörn Midunger. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt