Annons:

Nya rutiner införs för de som inte betalar fakturor i tid

Kommunen inför utskick av betalningspåminnelse innan ett ärende lämnas till Intrum för inkassohantering.

Nya rutiner införs för de som inte betalar fakturor i tid

Har man som privatperson inte betalt en faktura från Hultsfreds kommun några dagar efter förfallodatumet har ärendet gått direkt till inkasso. Nu ändras reglerna i ett nytt avtal.

Annons:

Hultsfreds kommun har ingått i ett nytt avtal med Intrum om krav- och inkassohantering efter att kommunen varit tvungna att skriva om sina fakturerings- och kravregler.

Avtalet säger att en privatperson som har en obetald faktura ska få ytterligare en chans innan ärendet skickas vidare till inkasso efter förfallodatumet. 

– Det införs betalningspåminnelser till kunderna som inte betalar i tid och det är inget som vi har haft tidigare. Tidigare har det kommit ett inkassobrev direkt om fakturan inte blivit betald några dagar efter förfallodatumet, säger Hultsfreds kommuns ekonomichef Henric Svensson. 

Avbetalningsplan vid problem

Betalningspåminnelsen, som skickas ut fem-sex dagar efter fakturans förfallodag, kommer inte medföra någon avgift för kunden. Väljer man att inte betala efter påminnelsen trillar inkassobrevet från Intrum ner i brevlådan.

– Har man ekonomiska problem och inte kan lösa betalningen är det viktigt att man tar en kontakt med inkassobolaget eller kommunen. Det viktigaste är att man hör av sig, berättar hur läget ser ut och då kan vi sätta upp en avbetalningsplan, säger Svensson. 

Varje år görs det en avstämning där kommunen skriver av fodringar som de inte bedömer att kunna få betalt för. 

– Det är inga stora belopp, absolut inte. Det handlar om några få 10 000-tals kronor, säger Svensson. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt