Annons:

Dramatisk ökning gällande bedrägerier mot äldre

Dramatisk ökning gällande bedrägerier mot äldre. Foto: Pixabay

Dramatisk ökning gällande bedrägerier mot äldre

Allt fler äldre utsatts för bedrägerier. Under årets första nio månader var det drygt 94 procent
Det visar siffror från Nationellt bedrägericenter, NBC.

Annons:

Jämfört med förra årets första nio månader är utvecklingen dramatisk. Då var antalet anmälda bedrägerier mot funktionsnedsatta, där personer över 65 år ingår, 94 procent lägre än under samma period i år, enligt Nationellt bedrägericenter, NBC. 

Antalet anmälda bedrägerier ligger nu på närmare 3 000 stycken och oron för att utsättas för id-kapning i åldern 65 år eller äldre ökar i takt med utsattheten. Nu är den dubbelt så stor som för åldersgruppen under 35 år, visar SSF Stöldskyddsföreningens undersökning som Demoskop genomfört.

"Vårt ansvar"

Majoriteten av anmälningarna rör den senaste tidens Bank-id-bedrägerier, där äldre personer blir uppringda av någon som utger sig för att vara exempelvis bankanställd, polis eller bredbandsleverantör. I mer än 70 procent av dessa bedrägerier har den drabbade varit över 70 år.

– I dag sker informationsspridning framför allt på olika digitala medier, en plats där många äldre inte är. Därför är det vårt ansvar, vi med äldre anhöriga, att prata med dem om bedrägerier och vad de ska tänka på för att inte bli utsatta, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.

Vuxit från samhället

Många över 65 år uppger, enligt Brås trygghetsundersökning, att anledningen till att de utsatts för bedrägerier är att samhället har "vuxit från dem" och att risken att bli lurad då är större. De anser att de haft en allt för hög grad av god tro och brist på sund skepticism samt begränsade kunskaper när det gäller den tekniska utvecklingen och beteende på internet.

Några tips som ges till anhöriga och äldre är att aldrig lämna ut koder, kontonummer eller kortuppgifter till personer som tar kontakt, att inte öppna dörren om man är det minsta osäker och eller förvara värdesaker i hallen, att alltid skydda kortkoden när man handlar eller tar ut pengar och att aldrig använda Bank-id eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon annan som tar kontakt – oavsett vem personen säger sig vara.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt