Annons:

Slut på krånglet – systemet med avgiftsbeslut blir enklare

Nu blir hanteringen av inkomstförfrågan och avgiftsbeslut inom vård och omsorg mycket enklare i Hultsfreds kommun. Det har socialnämnden tagit beslut om.

Annons:

Hanteringen har fram till 2019 bestått av att avgiftshandläggare varje år hämtar in inkomstuppgifter från pensionsmyndigheten och försäkringskassan. Det är i sin tur som alla brukare, som har någon insats, får en inkomstförfrågan i form av en blankett som ska fyllas i och ett informationsblad om nya taxor. Inkomstförfrågan ska skickas tillbaka så fort som möjligt och en påminnelse går också ut om man inte har gjort det. Om inga inkomstuppgifter har skickats tillbaka ska den enskilde betala maxtaxa, vilket i vissa fall kan drabba personer med låga inkomster då de inte förstår vikten av att lämna in rätt uppgifter på grund av sjukdom. 

Nu är den tiden förbi. Den nya hanteringen innebär att avgiftshandläggare börjar med att hämta alla nya uppgifter från pensionsmyndigheten och försäkringskassan utan alla dessa krångliga steg. 

Alla brukare kommer få ett avgiftsbeslut som grundar sig på innevarande årsinkomster och godtar man avgiftsbeslutet behöver man inte göra något. Är det någon uppgift som man har invändningar mot fyller man i blanketterna och skickar in till avgiftshandläggaren. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt