Chatboten Kai är Hultsfreds nya medarbetare. Foto. Hultsfreds kommun
Hultsfreds kommun har rekryterat en ny, och något ovanlig, medarbetare. Det handlar om chatboten Kai som framöver ska serva kommuninvånarna med information på några av de vanligaste frågorna.
Kai tar plats i kommunens kontaktcenter och ska kunna svara på kommuninvånarnas vanligaste frågor.
Kai är en chatbot baserad på artificiell intelligens, som sedan i höstas har tränats på att besvara kommunens vanligaste frågor. Från och med i dag kan Kai besvara frågor som gäller till exempel avfall, återvinning, vatten och avlopp.
– Jag har varit med och haft hand om Kai ändå från början och det har varit jättekul att se framstegen, säger Ann-Sofi Karlsson, kommunvägledare på kontaktcenter, i ett pressmeddelande.
"Ett test för att utveckla servicen"
Kontaktcentrets uppgift är att lotsa medborgarna rätt och med Kai utökas förstås servicen. Chatboten kommer arbeta dygnet runt.
– Kai är ett test för att utveckla service och tillgänglighet med hjälp av artificiell intelligens, även om Kai ännu inte är fullärd, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef.
Hultsfreds kommun vill ha medborgarnas hjälp att vässa Kais förmåga och är du inte nöjd med botens svar uppmuntrar man användarna att kontaka kommunen.
Kai är ett pilotprojekt som görs i ett samarbete mellan kommunens
informationsenhet, e-utvecklingskontoret, Makerspace Hultsfred samt företaget Apendo AB i Sundsvall. Nästa steg är nu att testa Kai på www.hultsfred.se, samt att utvärdera projektet.