Annons:

Framgång för Louise och Ted med gårdsmejeriet: ”Nöjd med vår start”

Louise Glindell, Therese Rödin Georgson, Ted Gunnarsson och Marianne Gunnarsson gick igenom den senaste lantbruksbarometern där det är de unga lantbrukarna som ser mest positivt på lönsamheten och framtiden. Foto: Ossian Mathiasson

Framgång för Louise och Ted med gårdsmejeriet: ”Nöjd med vår start”

Det är de unga bönderna som ser mest positivt på lönsamheten och framtiden i den senaste lantbruksbarmetern.
Mjölkbönderna Louise Glindell och Ted Gunnarsson har utvecklat sitt företag, startat eget gårdsmejeri och levererar mjölk till lokala mataffärer.

Annons:

Det är LRF Konsult, Swedbank, Sparbankerna som genomför den årliga undersökningen som ger en bild av läget för Sveriges lantbrukare. 

Den lokala lantbruksbarometern 2018 presenterades på Sjundekvills gård i Storebro i måndags med hjälp av Therese Rödin Gerorgson från LRF Konsult och Marianne Gunnarsson från Vimmerby sparbank.

"Mycket mer arbete"

Hemma hos Louise Glindell och Ted Gunnarsson, som driver Sjundekvills gård sedan några år tillbaka, har man valt att satsa på ett gårdsmejeri där man förädlar en del av sin egen mjölk och levererar till fyra mataffärer i Vimmerby och Hultsfred.

Kommunens första småskaliga lokala mejeri började leverera till ICA Nära Storebro och nu har man sina produkter på ICA Kvantum och ICA Supermarket i Vimmerby och ICA Mathuset i Hultsfred.

–  Jag är nöjd med vår start. Vi har hållit på i ungefär fyra månader och det är väldigt mycket mer arbete med gårdsmejeriet, säger Ted Gunnarsson.

Kan det bli aktuellt att ni levererar mjölk till fler butiker?

– Ja, absolut. Det är tanken. Vi vill komma till fler butiker, säger han.

Hur ser du på er framtid med gårdsmejeriet?

– Vi tar ett år i taget. Sedan är det klart att man vill ha snabbare resultat. Vi har precis startat och nu gasar vi bara. Det ska bli bra, det är den tron man får ha.

Lantbrukarna är nöjda i vår region

De har hållit på i fyra månader med gårdsmejeri och någon utvärdering har de inte gjort än.

– Det är lättare att göra en utvärdering om ett eller två år, då har man varit inne i månaderna som går bra och dåligt, säger Ted Gunnarsson.

I lantbruksbarometern kommer det fram att fem av tio lantbrukare upplever att lönsamheten är god eller mycket god och sett till ålder är det lantbrukare upp till 30 år som både upplever bäst lönsamhet och som tror på en fortsatt god lönsamhet våren 2019.

– De som är nöjdast med lönsamheten kommer från denna region (Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Blekinge), säger Therese Rödin Gerorgson från LRF Konsult.

"Måste tänka positivt"

Under det sista kvartalet 2017 skedde dock en hel del då bland annat mjölkpriset sänktes.

– Man måste tänka positivt, annars är det inte värt att hålla på. Det är en berg- och dalbana hela tiden och det är tråkigt att lönsamheten är så låg, säger han.

Louise Glindell menar att svängningarna har blivit en del av vardagen.

– Man är ändå medveten om att priser går upp och ner. Det får man ha med sig hela tiden. Är man hyfsat positiv så blir vardagen lite trevligare, säger Louise Glindell.

Tittar man i barometern är det de unga lantbrukarna som är mest intresserade av nya affärsmöjligheter. 68 procent av företagarna under 30 år planerar för en kompletterande verksamhet jämfört med 45 procent av företagarna mellan 51-60 år.

"Brinner för det småskaliga"

För Louise Glindell känns det helt rätt att de har valt att satsa på ett gårdmejeri.

–  Jag är en människa som älskar mat och mathantverk överlag. Att göra något av det som vi själva producerar är väldigt naturligt, det är det man vill göra. Jag brinner för det småskaliga och småföretagande, det är vårt sätt att utveckla företaget, säger hon och lägger till:

– Nu har vi konsumtionsmjölk och i framtiden vill vi kanske göra andra produkter och utöka och ha ett produktsortiment.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt