Annons:

Fin utmärkelse till lokalt företag: ”Potential att bli nästa Spotify”

Jonny Edvardsson, vd på Svensk Skogsdata, har vunnit ett fint pris med sitt företag. Foto: Privat

Fin utmärkelse till lokalt företag: ”Potential att bli nästa Spotify”

Det lokala företaget Svensk Skogsdata AB med sin bas i Bösebo vann i förra veckan IBM:s pris för årets startupföretag.
– Vi har en intressant och global idé som sticker ut och det är roligt att vi blir uppmärksammade, säger vd:n Jonny Edvardsson.

Annons:

Svensk Skogsdata startades 2016 och är först i världen med tekniken att ursprungsmärka varje avverkat träd och varje timmerstock blir då spårbar från stubben och hela vägen till slutprodukt. 

De digitaliserar flödet i skogen och har utvecklat en metod för trädigenkänning med bildtagning av det avverkade trädets och stubbens snittyta med hjälp av en mobilkamera.  

"Roligt och värdefullt"

I förra veckan tilldelades Bösebo-företaget ett fint pris när IBM utsåg dem till årets startupföretag, som innebär att företaget har startats ganska nyligen och som har tagit sin idé till en affärsplan och en produkt. 

”Svensk Skogsdata har visat att lösningen ursprungsmärkning av träd på fältet är globalt efterfrågad genom att upprätta mycket nära förbindelser med myndigheter på flera kontinenter, inklusive Sverige, på mycket kort tid”, skriver IBM i sin motivering. 

Svensk Skogsdata uppfyller tolv av FN:s 17 olika mål för global hållbarhet och för vd:n Jonny Edvardsson var det ett fint pris att få. 

– Det känns ju väldigt roligt och värdefullt. Det är hård konkurrens inom den här sektorn. Det var IBM som bjöd in till ett årligt event i Stockholm och företag som de jobbar med hade chans att vinna det priset, säger Jonny Edvardsson. 

"Potential att bli nästa Spotify"

Tre företag var nominerade i den kategorin och det var Svensk Skogsdata som fick åka hem med segern. 

– Att vi skulle vinna priset visste vi inte men IBM säger att vi har potential att bli nästa Spotify när det gäller inom detta yrke. Vi trodde att vi skulle ha hyfsat chans men det var absolut inte säkert. Vi känner att vi har stora möjligheter att utvecklas inom denna bransch, säger han. 

Haft idén under lång tid

I fjol gick Svensk Skogsdata ut på marknaden och idén om ursprungsmärkning och fullständig spårbarhet har Edvardsson tänkt på sedan 1996. Ett dataprogram för att göra stockarna spårbara digitalt genom dataklavar arbetades fram och man kunde på så sätt följa stockarna tillbaka till växtplatsen. 

Han startade företaget tillsammans med Jan-Erik Rendahl, som han känt i närmare i 40 år via älgjakten, och först bildade de Rewood AB år 2013, som nu är den största ägaren av Svensk Skogsdata. 

2015 växte tanken fram att utveckla Edvardssons tidiga idé om att kunna ursprungsmärka träindividerna och man startade företaget Svensk Skogsdata. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt