Annons:

KRÖNIKA: Hyckleriet finner ingen gräns i Hultsfred

Jakob Karlsson ger kraftig kritik till Hultsfred kommuns dubbla budskap. Foto: Arkivbild

KRÖNIKA: Hyckleriet finner ingen gräns i Hultsfred

Företag som vill vara del av den fina satsningen på turismnäringen måste handla lokalt. Lars Rosander uppmanar alla att handla lokalt. 
Och själv företräder han en organisation som gång efter gång väljer en global aktör som i stort sett inte betalar någon skatt i Sverige. 

Annons:

Den som ställer krav på opartiskhet i krönikor rekommenderas sluta läsa i detta nu. Detta är en subjektiv eldskrift från en simpel lokalredaktör för en liten men inte helt obetydlig lokaltidning.

Hyckleri är trots allt värt att uppmärksammas av en tidning även när den själv är del av spörsmålet.   

I dag lanserade Hultsfred kommun en utmärkt satsning på turismnäringen. Kommunen går in och betalar för att medborgarna ska turista på hemmaplan. Det är bra för medborgarna, bra för smittspridningen och bra för de hårt drabbade företagen. Nästan allt gott.

*

Jag reagerar på en sak och det är detta: För att företag ska få vara med i satsningen krävs det att de använder sig av lokala underleverantörer.

I sak är det förstås helt korrekt. Lokalsamhället dör utan lokala inköp. 13 april skrev Lars Rosander ett debattinlägg där han uppmanade alla till lokala inköp. Det var också en bra text med självklara slutsatser i en tid som denna.

Tyvärr tycks Lars Rosanders budskap inte ha gått fram till den organisation som han är högst ansvarig för.

*

Som aktör i mediabranchen är det mer än magstarkt att se Hultsfred kommun ställa krav på turismnäringen om lokala inköp när man själv gör en så stor andel av sina mediainköp av en global aktör som slussar i stort sett alla intäkter till Irland för att med hjälp av laglig och avancerad skatteplanering skatta så lite som möjligt. 

Förra året köpte Hultsfred kommun Facebook-annonser för cirka 100 000 kronor. Från Dagens Hultsfred gjordes inköp på cirka 20 000 kronor.

Hultsfred handlar inte lokalt, inte regionalt, inte ens nationellt. Hultsfred handlar globalt.

Jag kallade kravet på turismföretagen för magstarkt. Det var en underdrift. Det är frätande, magen vänder sig ut och in när man läser det. 

*

Hur länge har vi talat om en mediakris i Sverige? Tio år? Femton? En stor del av förklaringen är att annonspengarna försvinner till Facebooks och Googles konton på Irland. Det handlar om över tio miljarder kronor per år.

Företag gör förstås precis som de vill – och lokala medier måste bli bättre på att motivera lokala annonsinköp – men för mig är det helt obegripligt att en skattefinansierad och politisk organisation väljer globala inköp framför en hårt drabbad bransch på hemmaplan.

Det minsta man kan kräva är att en kommun ska vara transparent, ärlig och själv uppfylla de krav som kommunen ställer på andra. I den här frågan misslyckas Hultsfred kapitalt.

*

Facebook kan förstås vara en utmärkt kanal att kommunicera med och Facebook är fantastiskt på många sätt. Facebook finns med oss jämt och ständigt, men Facebook kommer aldrig bry sig om Hultsfred kommun.

Bevakar de budgetdebatterna i fullmäktige? Meddelar de medborgarna om allvarliga bränder? Berättar Facebook om kommunens satsning på hemester? Behöver Mark Zuckerberg ekonomiskt stöd? Bidrar Facebook till lokalsamhället?

Det där är retoriska frågor och svaret på dem alla är nej. Här kommer en till: gör sig Hultsfred kommun skyldigt till ett svårt hyckleri?

Svaret är ja.

Fakta

LISTA: Så placerade Hultsfred kommun sina annonspengar 2019

Nya Tidningen 243 517:-

Vimmerby Tidning 116 762:- 

Facebook 93 386:- 

Barometern: 49 593:- 

Digitalskylten: 48 643:-

Dagens Hultsfred: 20 471:- 

Källa: Hultsfred kommun

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt