Annons:

Nej till tågstopp i Mörlunda: ”Prestige går före det sunda förnuftet”

Kollektivtrafiknämnden säger nej till tågstopp i Mörlunda. ”Väldigt beklagligt att prestige går före det sunda förnuftet”, säger tågkämpen och Mörlundabon Enn Johari. Foto: Lotta Madestam/Privat

Nej till tågstopp i Mörlunda: ”Prestige går före det sunda förnuftet”

En snabbare och robustare trafik mellan Kalmar och Linköping går före tågstopp i Mörlunda.
I ett svar till kommunen förklarar Kollektivtrafiknämnden att ett uppehåll för resande med tåg vid Mörlunda station ”inte passar in i dagens struktur och strategi”.
– Beklagligt när prestige går före det sunda förnuftet, säger eldsjälen Enn Johari.

Annons:

Det var i november som kommunstyrelsens ordförande, Lars Rosander (C) skickade en önskan om att Kustpilentågen, numera Krösatågen, skulle stanna även i Mörlunda.

I brevet påminde man om arbetet med Agenda 2030, som bland annat handlar om att minska klimatutsläppen.

”En del i detta arbete är att underlätta för mer kollektivt resande, och här finns Stångådalsbanan som en viktig trafikled”, stod att läsa i brevet.

Flera krav

Flera innan det, Åke Berg (M), Anders Anderson (KD) och Mattias Wärnsberg (S), hade krävt samma sak och Enn Johari har envist kämpat för ett tågstopp på hemorten. 

Men – nu har alltså Regionens Kollektivtrafiknämnd kommit med ett svar på kommunens brev genom ordförande Peter Wretlund (S): det blir inget tågstopp i Mörlunda. 

Man hänvisar till ett tidigare svar i samma ärende där man klargjorde att fler tåguppehåll, utifrån dagens struktur och strategi, skulle gå emot inriktningen om att skapa en snabbare och robustare interregional trafik mellan Kalmar och Linköping.

Svaret gör Enn Johari märkbart upprörd.

– Det är väldigt beklagligt när politikerna låter prestige gå framför det sunda förnuftet, säger han. Att behandla länsinvånarna så här, samtidigt som KLT går ut med sina stora kampanjer om att man ska åka kollektivt, det skorrar falskt i mina öron.

Sämsta punktligheten

I brevet fortsätter Kollektivtrafiknämnden motivera beslutet:

”Ser man till dagens trafik och inom länets gränser, har sträckan Kalmar-Linköping den sämsta punktligheten på grund av just avsaknaden av mötesstationer”, fortsätter man i brevet, som avrundas med att kommunens begäran istället har att beaktas i kommande arbete med utvecklandet av pendeltrafiken mellan kommunerna Kalmar och Linköping.

– Att stanna och ta upp folk skulle motivera tågets existens, säger Enn Johari. Nu åker de i stort sett tomma.

Även Vimmerby kommun har hoppats få till tågstopp på sträckan. Det har handlat om stationen i Gullringen.

– Jag skulle gärna se fler stopp, inte minst i Gullringen. I förslaget för nya infrastruktursatsningar mellan 2022 och 2033 finns flera satsningar på Stångådalsbanan och det ska vi vara nöjda med. Vi bör stå enade och i länet har vi enats om att stationen i Rockneby ska byggas ut. Vi ska vara med och medfinansiera det. Nu förväntar vi oss en satsning i Gullringen som motbetalning, sa kommunalrådet Jacob Käll (C) före jul.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt