Annons:

Nej till tågstopp – två partier tog strid för stopp redan till sommaren

Kollektivtrafiken beslutade på torsdagen att svara Hultsfreds kommun att frågan om uppehåll för resande med tåg vid Mörlunda station kommer att beaktas först i det kommande arbetet med att utveckla pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan. M och KD reserverade sig mot beslutet. Foto: Lotta Madestam

Nej till tågstopp – två partier tog strid för stopp redan till sommaren

Nej, det blir inget tågstopp i Mörlunda. I vart fall inte nu, beslutades vid dagens möte med kollektivtrafiknämnden.
M och KD tog strid för ett stopp redan till sommaren.

Annons:

Så svaret på Hultsfreds kommuns önskemål blir att frågan om uppehåll för resande med tåg vid Mörlunda station kommer att tas upp först i det kommande arbetet med att utveckla pendeltågstrafiken på Stångådalsbanan.

Det beslutades av en majoritet på torsdagens möte med kollektivtrafiknämnden.

På nytt underströks att tågtrafiken på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är interregional vilket innebär att taktfast och snabb trafik mellan länen ska prioriteras med ett stopp i respektive kommunhuvudort längs banan, undantaget är ett stopp i Berga där spårbyte sker.

Stopp redan till sommaren

Moderaterna och Kristdemokraterna ville istället för att man ska förhandla med Trafikverket, om att få ett stopp i Mörlunda redan i samband med tidtabellsskiftet i juni 2022.

Partierna drev frågan till votering, som slutade 4-3 sedan även SD röstade med M och KD, som reserverade sig mot beslutet till förmån för det egna förslaget.

– Vi måste våga tänka nytt och under tiden som regeringens kvarnar mal långsamt bör vi ta alla chanser att öka resandemöjligheterna med tåg, sa Anders Andersson (KD). Då ligger ett tågstopp i Mörlunda närmast till hands eftersom det finns en perrong anpassad för tågen på Stångådalsbanan, vill jag hävda.

Efter beslutet skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande att ”frågan om uppehåll vid Mörlunda station har varit uppe för diskussion tidigare. Det som klargjordes då var att fler tåguppehåll, utifrån dagens förutsättningar, struktur och strategi, skulle gå emot inriktningen om att skapa en snabbare och robustare interregional trafik mellan Kalmar och Linköping. För att uppnå en förbättrad tågtrafik på Stångådalsbanan är det viktigt att se till att strategi och struktur hanteras som en helhet, och inte via enstaka förbättringsförslag”.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt