Målet var att samla in 25 000 kronor till Musikhjälpen. Det stannade bara på drygt 13 500 kronor.
– Klart att man hade velat samla in mer pengar men jag är nöjd med klassens insats, säger projektledaren Andreas Bauer.
I måndags klev Molly Sandén, Farah Abadi och Kalle Zackari in i glasburen på Rådhustorget i Umeå och senare ikväll släpps de ut.
De har sänt radio och tv dygnet runt i sammanlagt 144 timmar och haft ”Barn är inte till salu” som tema.
Ettorna på Music & Event Management på Linnéuniversitetet i Hultsfred arrangerade på fredagskvällen en musikafton i restaurangen på Metropol.
Elva artister uppträdde på pubscenen och kvällen innehöll även föreläsningar och loppis där alla pengar gick oavkortat till Musikhjälpen.
Problemet var dock att besökarna lyste med sin frånvaro. Strax över 100 personer kom till evenemanget som höll på i åtta timmar på fredagskvällen.
– Jag tycker att vi fick till en mysig känsla, det mesta blev som vi ville ha det. Vi hade naturligtvis hoppats på ännu fler besökare, säger Elisa Amorell.
Vad var det som gick snett, handlar det om marknadsföringen?
– Jag tycker att vår marknadsföring var bra. Vi har varit aktiva på sociala medier, haft sponsrade inlägg på Facebook som nått personer i hela Kalmar län, varit med i radion, haft affischer uppsatta i Hultsfred och träffat ungdomar på fritidsgårdarna, säger han.
I fjol hade de nuvarande tvåroan en likadan musikafton och samlade då in 20 000 kronor. I år ville ettorna tangera den noteringen.
De lyckades inte och landade på drygt 13 500 kronor.
Klart att man hade velat samla in mer pengar men jag är nöjd med klassens insats. Alla artister var bra, jag är nöjd med eventet i sin helhet. Det är trots allt bra att samla in så mycket pengar till Musikhjälpen från en så liten ort som Hultsfred, säger projektledaren Andreas Bauer.