Annons:

Rektorns svar:

Foto: Ossian Mathiasson

Rektorns svar: "Tar vi inte via media"

Lindblomskolans rektor Fredrik Laapotti vill inte kommentera den kritik som riktas mot skolans hantering av Lina Eriksson och Martin Sundéns dotter.
– Det är inget vi tar via media, säger han.

Annons:

Lina och Martins tolvåriga dotter blir alltmer av en hemmasittare. Trots att hon har både autism och adhd upplever föräldrarna att stödet nästan helt uteblir på skolan. 

– Vår dotter har problem med skolan. Hon har både autism och adhd och det är inte bara hon, det finns fler som har det så. Det känns inte som att skolan tar det här på allvar och hon är mer hemma än i skolan, säger de bland annat

Skolans rektor, Fredrik Laapotti, kommenterar inte enskilda elevers situation, säger han.

– Det kan vi tyvärr inte ta via media, det är en policy vi har. Det är inget vi tar på det sättet, säger han.

Jag vill ändå ge dig chansen att bemöta kritiken.

– Jag vill inte kommentera enskilda elever, vi ser gärna att man hör av sig direkt till oss med sådant, det är den arbetsgången vi har.

Mer generellt, då – hur jobbar ni med elever som har olika diagnoser?

– Enligt skollagen har alla elever rätt till det stöd som de behöver, oavsett vad man har för diagnos eller funktionsvariation. 

Anser du att det fungerar bra på er skola?

– Ja, jag upplever att det fungerar bra, men vi vet att vi inte alltid når ända fram. Men då jobbar vi med familjer och ibland andra myndigheter för att det ska fungera bra. 

Upplever du att ni får kritik för det?

– Inte kritik i den formen. I granskningar har inget sådant framkommit. Skolinspektionen har ansvar för dessa granskningar, men jag minns inte på rak arm när den senaste granskningen var. 

"Ingen universallösning"

Alla elever med någon diagnos har inte rätt till en egen assistent, säger Fredrik Laapotti.

– Nej, vi jobbar inte så. 

Hur jobbar ni?

– Vi jobbar med att man i arbetslagen är lärare och resurspedagoger och där fördelar man stödet utifrån behovet hos grupperna. Vi har assistenter med, men det är ingen universallösning som vi använder.

Hinner man med att vara både lärare och samtidigt hjälpa dem med störst behov av stöd?

– Vi har inte bara lärare, utan även sådana som inte är lärare, men jobbar med eleverna ur alla olika grupper. Vi jobbar med årskurserna som helhet, men klassläraren har helhetsansvaret och så finns det extra resurser, vi har skolans elevhälsoteam, skolskjuksköterska, skolpyskolog och kurator. Det finns ett skyddsnät.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt