Annons:

Låg svarsfrekvens när de äldre fick säga sitt om äldreomsorgen

Personalen på äldreomsorgen i Hultsfreds kommun får mycket beröm även om det var färre äldre som svarade på undersökningen. Foto: Pixabay

Låg svarsfrekvens när de äldre fick säga sitt om äldreomsorgen

Hultsfreds kommuns äldre är fortsatt positiva till hur äldreomsorgen fungerar och framför allt personalens bemötande. Resultatet är något lägre än förra året och svarsfrekvensen är låg.

Annons:

Årets resultat från undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” är en rikstäckande undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och äldreboenden. 

Hultsfreds kommun hade en mycket låg svarsfrekvens på drygt 62 procent i hemtjänsten och 47 procent inom särskilt boende. 

– Vi vill gärna se fler svar, framför allt inom det särskilda boendet eftersom det ger oss ett bättre underlag för att utveckla vår verksamhet om många svarar, säger socialchefen Ann-Gret Sillén i ett pressmeddelande. 

Nöjda med bemötandet

Den fråga inom hemtjänsten som får högst andel positiva svar är personalens bemötande där hela 95 procent är nöjda. 

– Resultatet är något lägre än föregående år, vilket vi måste analysera och arbeta med för att förbättra under kommande år. Vi vill självklart upp till en högre nivå av andelen nöjda gällande bemötande, säger Ann-Gret Sillén.

I övrigt får frågor om förtroende för personalen och hur personalen utför sina arbetsuppgifter ett fortsatt högt betyg med 91 respektive 90 procent positiva svar. 93 procent känner sig trygga med hemtjänsten och att bo hemma i sitt ordinära boende.

– Resultatet har försämrats något detta år jämfört med tidigare år, även resultatet totalt i samtliga kommuner i Sverige visar att andelen positiva svar minskat något. Vi ligger fortfarande väl till i jämförelse med både landet och länet, men det finns självklart det vi måste utveckla, säger Ann-Gret Sillén.

Maten får bra betyg igen

Även inom det särskilda boendet får bemötandet ett högt betyg. Andelen positiva svar gällande bemötande är 94 procent. Trygghet och förtroende för personal är två andra områden som precis som föregående år upplevs positivt av den enskilde. Andra områden som förbättrats sedan föregående år är upplevelsen av att maten smakar bättre.

Aktiviteter och möjlighet att komma utomhus har försämrats något jämfört med föregående år. Inom särskilt boende är det fortsatt stabilt och de flesta frågor har en högre andel positiva svar än både riket och länet.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt