Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Hultsfreds kommun får ett fint omdöme för tillgängligheten via telefon i undersökningen av service via telefon och e-post. Foto: Ossian Mathiasson

Bra betyg för kommunens service till invånarna

Hultsfreds kommun får en topplacering i landet när det gäller service och tillgänglighet. De kom på 55:e plats av 150 kommuner när helhetsintrycket inom telefonin bedömdes i en ny undersökning.

Annons:

Undersökningen tittar på hur kommuner ligger till när det gäller service till invånare och det bland annat statistik på svarstider, nöjdhet med svar och bemötande. 

Hultsfreds kommun slog sig in på plats 55 av 150 kommuner när helhetsintrycket inom telefonin bedömdes i företaget Profitels årliga undersökning. Här vägs bland annat svarstider, hälsningsfraser, bemötande och kvalité på svaren in.

Har ett bra bemötande

I 61 procent av samtalen fick den som ringde svar på sin fråga på rekordtid – inom en minut. När det gällde kvaliteten på svaren fick 67 procent ett gott betyg, vilket går att jämföra med snittet på 63 procent för alla kommuner. 

En annan positiv aspekt som sticker ut är att engagemanget hos dem som svarat på frågorna. 92 procent av kommunens samtal får betyget ”god”. I 99 procent av samtalen fick de som ringde ett mycket gott eller gott bemötande.

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna när de hör av sig till oss och därför är det glädjande att vi får höga siffror när det gäller bemötande och engagemang, säger kommunvägledaren Ann-Sofi Karlsson i ett pressmeddelande. 

Snabba på att svara på mejl

I e-postundersökningen visade det sig att 87 procent av mejlen hade fått svar inom ett dygn. I snitt tog det tre arbetstimmar att få svar, vilket är ett bättre resultat än snittet. 

Kvaliteten på svaren var inte lika bra med endast 33 procent och där ligger kommunen sämre till än snittet för alla kommuner. 

– Här har vi något att jobba vidare med. Att ge så mycket info som möjligt i ett mejl kan spara tid och förenkla både för frågeställaren och för den som svarar på frågan, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef.

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons: