Annons:

Nu ökar viltolyckorna igen – men antalet olyckor är lägre än förra året

Viltolyckorna ökar under hösten. Polisen ger tips om hur man kan undvika dem.

Nu ökar viltolyckorna igen – men antalet olyckor är lägre än förra året

Under hösten ökar viltolyckorna i hela landet. Det gör det även i Kalmar län, även om viltolyckorna inte är lika många i år som tidigare år.
– Man borde lära bilisterna att läsa av naturen bättre, säger Mats Berg, länsansvarig polis för viltolycksfrågor.

Annons:

De senaste fyra dygnen har det inträffat sex viltolyckor i Västerviks kommun. Två med dovhjortar och fyra med rådjur inblandade.

– Under hösten ökar viltolyckorna i vårt län. Jag tror det beror främst på brunst. Nu börjar älgar och hjortar röra sig mer och går längre sträckor i och med brunsten. Rådjuren är i slutet av sin brunstperiod men är fortfarande i rörelse, säger Mats Berg.

Han säger att det är svårt att hindra djur som vill ta sig över till andra sidan vägen att göra det.

– Man säger att viltstängsel hindrar djur från att ta sig över, men det gör det inte. Djuren följer viltstängslet till det tar slut och går över där istället. Det finns beräkningar att viltstängsel hindrar 70 procent av djuren att gå över just på den sträckan men 30 procent av djuren kommer ändå över på fel sida stängslet och då blir en falsk säkerhet istället för bilisterna.

Vad ska man göra istället?

– Anpassa hastigheten är det bästa. Framförallt nu när det är mörkare under gryning och skymning.

Finns det andra sätt att bygga bort så att viltet inte kommer upp på vägarna?

– Det är viltpassager. Man kan bygga en bro, tunnel eller påvisa att här är en viltpassage i viltstängslet och varna trafikanterna för det i tid. Men det tar lång tid för djuren att lära sig att det är ett säkert sätt att ta sig över till andra sidan vägen.

Kostar sju miljarder

Enligt Mats Berg kan det anses som dyrt att bygga en bro eller en tunnel på platser det finns en naturlig viltstig som djuren använder.

– Det ska ses i jämförelse med de sju miljarder kronor som viltolyckor kostar i dag, säger han.

Finns det något samarbete mellan politiker och ni som arbetar med viltolyckor?

– Ja man har påbörjat ett samarbete nyligen där politiker som fattar beslut om vägdragningar kan se var det inträffar flest viltolyckor och var viltet finns i skogen. De kan se det på en databas som är upprättad, säger Mats Berg.

Så läser man av naturen

Mats Berg menar att bilister måste kunna läsa av naturen på ett bättre sätt för att undvika viltolyckor. Det är också ett av de bästa sätten för att minska viltolyckorna.

– Det första rådet är att ta tid på sig när man ska ut och åka, det andra är att man är utvilad.

Bilförare ska enligt Mats Berg bli bättre på att läsa av naturen och ger några tips.

– Sakta ner farten när man kommer till ett vattendrag. Vatten är viktigt för djuren och de rör sig i närheten. När det sker ett skifte från skog till öppen mark går djuren alltid i anslutning till skogen, var uppmärksam när man passerar de platserna.

Färre viltolyckor i år

Hittills under 2020 har det förekommit färre viltolyckor än förra året.

– Det handlar och de rekommendationer som rådde i våras under Covid-19. Då fick vi inte resa hur långt som helst, men under sommaren släpptes de rekommendationerna och nu ser vi att trafikolyckorna ökat igen. Ser vi till tidigare år kommer viltolyckorna att öka igen, då en tredjedel av alla viltolyckor sker under hösten.

I norra delarna av Västerviks kommun finns det väldigt mycket dov- och kronhjort. Hu ska man lyckas med att minska viltolyckorna med djurarterna?

– Det är bara avskjutning som gäller. Länsstyrelsen har varit mycket tillåtande med att bevilja skyddsjakt på hjort, säger Mats Berg.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt