Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Spräcker ALV drömgränsen i år? I sådana fall sannolikt med Bröderna Lejonhjärta som stort draglok, enligt vd:n Joacim Johansson. Foto: Jakob Karlsson

ALV drömmer om att spräcka drömgränsen – "Känslan är god"

En säsong med höga förväntningar. I morgon öppnar Astrid Lindgrens Värld upp sagoparken.
Den stora frågan är förstås om författarens egen värld ska spräcka drömgränsen.
– Jag är en sann optimist och visst är känslan god, säger Joacim Johansson, vd på ALV.

Annons:

Besöksrekordet på Astrid Lindgrens Värld är 492 000 besökare. 

Så många kom till parken 2014. 

Nu är frågan om ALV kan bräcka det 2017 och passera drömgränsen en halv miljon besökare. 

I morgon öppnar parken för den här säsongen.

– Känslan är god och tankarna är bra. Redan öppningshelgen, med det lilla perspektivet, så ser bokningarna i vårt gästboende fantastiskt bra ut. I prognosen ser det ut att bli bra väder. Allt känns bra, säger vd:n Joacim Johansson.

Hur ser bokningsläget ut totalt sett?

– Det ser fantastiskt ut. Vi är upp 35 procent inför sommaren och det är otroliga siffror. Allt är glädjande, men det är jätteroligt att den nya satsningen med den lilla staden har en hög efterfrågan. Det bokas tidigt och har en hög efterfrågan. 

Försäljningen av årskorten har också gått bättre än tidigare. 

– En ökning med 17 procent på årskorten vi säljer på webben och en ökning med 30 procent på övriga biljetter. Jag har ingen siffra för de vi säljer vid entrén. Det känns helt fantastiskt.

"Inte våldsamt mycket mer"

Joacim Johansson, som vanligtvis brukar vara optimistisk, tycker dock att det är för tidigt att säga vad det tyder på. 

– Vi ska nog låta det passera en bit in i juli först. Men när jag pratar med kollegor, som Staffan på Oxgården och Lasse på Nossen, de ger mig inga siffror, men upplever en god efterfrågan, bättre än förra året. Matchen har inte börjat, men laguppställningen ser bra ut eller hur man ska uttrycka sig. 

Känslan är att ni har satsat mycket mer på marknadsföring. Är det en kraftig ökning?

– Vi har satsat lite mer, men inte våldsamt mycket mer. Jag tror att vi har en bättre mix på det. Det har noterats från många och vi har gått väl i rörlig media, en bra film som visar bilder från parken. Vi har prioriterat ännu mer marknadsföring i Mälardalen. Vi vet att det är mindre antal besökare därifrån procentuellt sett än från västsverige. 

Hur har ni marknadsfört er utomlands?

– Dels har vi jobbat med våra agenter, resebyråer som säljer och paketerar tillsammans med oss, och sedan har vi en kampanj med This is Sweden i Danmark. De marknadsför oss, Liseberg och High Chaparall. Ett bokningsbart paket för att besöka alla oss tre parker. Vi var nyligen på Tivoli i Köpenhamn och marknadsförde oss och vi ska vara nere i Tyskland snart. I helgen ska vi vara på Skansen med Saltkråkan och göra Astrid Lindgrens Världs besök på Skansen. 

Sann optimist

Turistbyrån tror att 700 000 turister ska komma till Vimmerby i år. Går 500 000 personer in och ut genom grindarna på ALV innebär det alltså att det uppsatta drömmålet nås. Det krävs 32 125 besökare fler än förra året och det är drygt 300 besökare per dag.

– De indikatorer vi har pekar inte på att efterfrågan på Astrid Lindgren och Astrid Lindgrens Värld och upplevelsen är mindre i år, säger Joacim Johansson.

Är det i år drömgränsen spräcks?

– Jag är den sanna optimisten och ser alltid möjligheten. I år känns det som att möjligheten finns, vi tar sats för det. Jag tycker fortfarande att vi ska låta en och två perioder gå först. 

Vad talar för det?

– Det som talar för är signalerna från stadens boendeanläggningar, vår egen förbokning på boendet, årskortsmässigt samt enstaka biljetter på nätet. Vi ser en stor ökning på en-, två- och tredagarskort. Allt pekar på en god efterfrågan.

Jämför med Katthult

Jättesatsningen på Bröderna Lejonhjärta får nu sin första hela säsong. Det kan få en stor positiv inverkan, tror vd:n. 

– Mitt första år var Katthult ett år och det året var fantastiskt bra. Vår tolkning är att besökare som hade varit hos oss det året Katthult öppnade berättade om det för släkt, vänner och arbetskamrater och det gjorde att vi fick fler besökare 2014. Det året var vi inte långt ifrån. Får vi samma effekt känns det definitivt hoppingivande.

– I år får vi med Kristi Himmelfärdshelgen, vi öppnar högsäsongsprogrammet mer normal tid i juni än ifjol. Då höll vi ju på det tills Bröderna Lejonhjärta den 17 juni. Nu går vi igång den 10 juni. Det är många faktorer som påverkar till det positiva, som gör att vi tror att vi kan ta 500 000 besökare. 

Vad skulle det betyda?

– Det skulle betyda mycket. Redan när jag kom var det en siffra som man jobbat efter länge. Det vore jättekul och häftigt, det är ett långsiktigt mål som har funnits. Det skapar också en ekonomi och ett resultat som gör att vi kan utveckla parken ännu mer. Det behöver vi med övertagandet av Astrid Lindgrens Näs. 

FRÅGA

Fixar ALV drömgränsen 500 000 besökare i sommar?

Svarsalternativ:

Självklart! Heja Skorpan & Jonatan!
Kanske. Men det blir precis.
Jag är ytterst tveksam.
Verkligen inte. Det blir totalfiasko!
RöstaSe resultat

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion