Annons:

Länsunionens riktlinjer för ett mer sammanhållet län

Peter Wretlund (S), Johanna Wickman (L) och Karin Helmersson (C)

Länsunionens riktlinjer för ett mer sammanhållet län

I torsdagseftermiddag presenterade länsunionen (S, L och C) sina riktlinjer för regionens utveckling framöver. Det handlar om utbildning, möjlighet att utveckla och driva företag, kollektivtrafik och kulturfrågor. Men även frågor som rör de mindre orterna i länet, för hela länet ska leva, är länsunionens plan.

Annons:

Det var Karin Helmersson (C) ordförande i regionala utvecklingsnämnden, samt Johanna Wickman (L) ledamot i nämnden och Peter Wretlund (S) ledamot i nämnden som presenterade länsunionens riktlinjer för att hela länet ska leva.

- Vi vill jobba med att stärka regionens samverkan med olika universitet, som universiteten i Växjö och Linköping. Det är viktigt att trygga framtida kompetensförsörjning, stärka länets innovationsklimat genom att öka forskningen, säger Johanna Wickman.

Hon menar att tillväxtfrågan är enormt viktig för regionen just nu.

- Då gäller det att kunna matcha rätt person med rätt arbetsgivare.

Peter Wretlund ser framför sig att det bara blir två arbetsmarknadsregioner i framtiden.

- Vi har idag fyra, men vi vill ha två. En Oskarshamn – Kalmar och en Oskarshamn – Västervik, där även Vimmerby och Hultsfred ingår. Då gäller det för oss i regionen att genomföra stråkstyrda tidtabeller som har täta avgångar i vår kollektivtrafik.

Det är väntetiden på att kollektivtrafiken ska avgå som länsunionen vill få ner.

- Vi vill också bygga mötesplatser, trygga säkra, där man kan parkera bilen eller el-cykeln. Där det finns möjlighet att tanka bilen eller dig själv.

Satsar 2,1 miljard på nya tåg

Regionen hyr in nya tåg till Tjust – och Stångådalsbanan för 2,1 miljarder kronor.

- På det sättet vill vi visa att länsunionen verkligen vill behålla tågtrafiken i länet, inte minst i norra länet, säger Peter Wretlund.

Jag träffade infrastrukturminister Tomas Eneroth i tisdags, då säger han att regionen i Kalmar län har mest fokus på en kust till kustbana mellan Kalmar och Göteborg. Hur stämmer det in på det ni säger om Tjust – och Stångådalsbanan?

- Vi har inte prioriterat något av det framför det andra. Vi har ännu inte lagt alla planer för hur vi prioriterar länets infrastruktur än, det gör vi inte förrän till hösten.

Hur är samanhållningen mellan länets kommuner i den här frågan?

- Historiskt sätt har vi inte varit särskilt framgångsrika med att komma överens om vilket projekt som ska prioriteras. Alla kommuner vill ha sin del istället för att se till länets bästa. Jag vill säga att det känns som om det är bättre stämning mellan kommunerna nu än tidigare säger Peter Wretlund.

Hela länet ska leva

Länsunionen vill att hela länet ska leva, det säger Karin Helmersson.

- Vi ska ta reda på vilka möjligheter och tillgångar som finns på varje liten ort, säger hon.

Det handlar om att låta orterna fundera över om det finns önskemål för vad Regionen kan vara med och bidra till.

- En laddstolpe, en mötesplats eller annat som befolkningen på orten anser vara viktigt.

Hon framhåller också vikten av att länets elever kan få tillgång till den kultur som finns i länet.

Tills sist säger Peter Wretlund att om detta ska bli verklighet det som länsunionen idag presenterar krävs det mycket arbete från kommunernas sida.

- Vi måste kroka arm och driva dessa frågor vi kan inte jobba kontraproduktivt. Ska detta bli verklighet måste kommunerna ha en bra dialog med varandra, säger han.

  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt