Annons:

Så är läget inför sommaren –

Marie Pihl är ändå hoppfull om att lösa behovet av vikarier under sommaren, men understryker att det är svårt. "Det blir svårare för varje år". Foto: Pixabay/Lotta Madestam

Så är läget inför sommaren – "Det är en tuff period, absolut"

"Inte i mål än, men gott hopp om att få ihop det". Så summerar verksamhetschef Marie Pihl läget i jakten på sommarvikarier till vård och omsorg.
– Jag kan förstå de som tycker att det inte fungerar, för det gör det inte varje dag, och att det finns en oro för hur det ska bli, säger hon.

Annons:

En del arbetsplatser är klara, en del inte. Största utmaningen ligger i ett rekrytera sommarvikarier till ytterområdena och hemtjänsten, med tanke på kravet på körkort.

– I regel är det lättast att rekrytera personal till Hultsfredsområdet, alla verksamheter inkluderade och det ser jättebra ut på boendet i Vena för där har många vikarier kommit tillbaka, somliga som arbetat hos oss i flera år, så de är helt klara. Svårast brukar vara Mörlunda och Virserum, där vi konkurrerar med privata vårdboenden. Det ser också olika ut på olika orter, hur många andra verksamheter vi konkurrerar med.

”Blir svårare för varje år”

Marie Pihl är ändå hoppfull om att lösa behovet av vikarier under sommaren, men understryker att det är svårt.

– Det har det varit i många, många år, men det blir svårare för varje år. Men vi har ju många med förskjuten semester och det hjälper oss, säger hon.

De som går in och jobbar en hel sommar är lätträknade, utan det handlar om att pussla med veckorna hit och dit. Det gör också att Marie Pihl inte kan lämna en exakt uppgift på hur många vikarier som behövs.

– Det är vikariernas marknad, de ställer krav på vilka veckor de kan tänka sig att jobba. Det har blivit mer så med åren, det är sällan någon idag säger att de vill jobba hela sommaren, säger Marie Pihl. 

Det är alltid samma veckor som är de mest kritiska, 29-30 är tuffast att hitta tillräckligt många vikarier till.

Vad vill du säga till de medarbetare som vet av erfarenhet att sommaren är en tuff period att gå in i?

– Det är en väldigt jobbig period att gå in i och vi är fullt medvetna om det. Det är en sårbarare tid för hälften av vår personal är inte här. Och det är olika, vissa år kommer det vikarier som arbetat hos oss tidigare, vissa år kan det vara helt och hållet nya. 

– Så det blir ett tufft ansvar på de som blir kvar, det går inte att komma ifrån. För de vikarier som kommer in kan inte lära sig allt, det är ett väldigt komplext yrke och om någon blir sjuk finns det inte vikarier att få in, utan man måste gå runt på den personalen vi har i stort sett under sommaren. Så det är en tuff period, absolut!

En bra sommar eller en lite jobbigare 

Det går inte att komma ifrån att det blir lite struligt, som Marie Pihl säger, i någon eller några av verksamheterna.

– Det är så olika om det blir en bra sommar, eller en lite jobbigare. Det beror på hur friska vikarierna och den ordinarie personalen håller sig.

Hur ser du på att bristen på vikarier gör att kommunen tvingas plocka in personer utan rätt kompetens?

– Den risken har alltid funnits, den är inte större nu än tidigare år. Till största delen anställer vi personer med utländsk bakgrund som vikarier, där det kan förekomma lite språksvårigheter. Vi måste förstå att det är de med utländsk bakgrund som söker jobb hos oss och vi behöver bli duktiga på att uttrycka oss tydligt, så vi kan förvissa oss om att vi förstår varandra.

Jag har mött anställda inom vård och omsorg som inte tycker det fungerar alls bra över sommaren, hur vill du bemöta den kritiken?

– Det är olika på olika ställen. Det finns verksamheter som har det tuffare och det kan också komma in ärenden som kräver mer personal än vi har planerat för, det kan vi aldrig veta. Då blir det svårt på sommaren, det har hänt och då blir det extra tufft, säger Marie Pihl och fortsätter:

– Men det handlar om att hjälpas åt och vi chefer träffas en gång i veckan för att titta på hur det ser ut och hur vi kan hjälpa varandra ute i verksamheterna. Då brukar vi kunna lösa det, men samtidigt upplever olika medarbetare det olika. Vissa tycker det funkar bra, andra tycker det är jättejobbigt när det inte är som vanligt. Så jag kan förstå de som tycker att det inte fungerar, för det gör det inte varje dag, och att det finns en oro för hur det ska bli. Men vi försöker förbereda och vi försöker på alla sätt att det ska bli så bra som möjligt.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt