Annons:

Vägen upplevs som ännu farligare – lovar följa upp satsningen

Den nya bymiljövägen genom Vena och Främsteby upplevs av ortsbor som ännu farligare nu än innan. Foto: Lotta Madestam

Vägen upplevs som ännu farligare – lovar följa upp satsningen

Den väg som skulle bli säkrare för de som bor i Vena beskrivs istället som en sträcka där folk kör som galningar.
– Deras upplevelse går aldrig att ta ifrån dem, vi får helt enkelt försöka följa upp det här, säger Joakim Gimby, projektledare på Trafikverket, när han får höra talas om folks missnöje med den färdigställda bymiljövägen.

Annons:

En Venabo har lyft att den nya vägen genom Vena och Främsteby blev en ännu farligare väg för både fotgängare, cyklister och trafikanter.

”Vid möte är det tävling fram till avsmalningen för att hinna först så man inte behöver stanna bilen. Visar man hänsyn för att släppa förbi mötande trafik är risken stor att du blir omkörd av bilen bakom. Är du ute och går längs vägen är det den mötande bilen som stannar på gångdelen av vägen så du som fotgängare ändå måste stanna och gå ut i gräset för hur ska man veta om den mötande bilen VERKLIGEN sett en”, skriver en Venabo som väljer att vara anonym.

Joakim Gimby får svara på kritiken.

– Den här vägen är byggd för att kunna underlätta för oskyddade trafikanter, för tidigare hade de ju ingenstans alls att gå. Om allting fungerar som det ska och alla visar den hänsyn som man ska på en bymiljöväg är det en betydligt bättre situation för alla. Men alla trafikanter har ett ansvar för hur man kör och agerar på vägen. Vi har många punkter där vi har oskyddade trafikanter och bilar i samma plan, exempelvis övergångsställen och passager där det måste finnas ett samspel.

Har ni varit i Vena och tittat på hur trafikanterna sköter sig?

– Jag har varit i Vena, men jag har inte haft den upplevelsen att de missköter sig. Men jag kanske inte har varit där vid de tillfällena, det kan jag inte svara på, säger Joakim Gimby.

Vill se fler hastighetsskyltar

Farten är sänkt till 40 kilometer i timmen, men debattören tycker att det bidragit till att majoriteten av alla tunga fordon och övriga trafikanter istället har plattan i mattan. Så nu önskas fler hastighetsskyltar och man frågar sig varför skylten som visar att det ligger en skola mitt i byn tagits ner.

– Hastigheterna är en polisiär fråga. Kommunen har skyltat till 40 kilometer i timmen och det finns ett regelverk hur skyltarna ska sättas, säger Joakim Gimby som däremot inte kan se att skolskyltar ska ha tagits ner.

Har du förståelse för att invånarna tycker att vägen blivit farligare?

– Jag kan nog inte säga att det blivit ännu farligare, allt handlar om hur folk beter sig. Hur efterlevnanden är utifrån de förhållanden som är. Tittar man på hur bymiljövägar är uppbyggda, så är det enligt en viss norm som vi använt oss av. Det står informationsskyltar i båda ändarna hur en bymiljöväg fungerar och det ska efterlevas.

Vad skulle du vilja säga till invånarna?

– Jättesvårt att komma med en klok kommentar i de här lägena för en upplevelse går aldrig att ta ifrån en person. Men vi får helt enkelt försöka följa upp det här och se hur vi kan få det att fungera tillsammans med kommunen, så folk känner sig säkrare och tryggare. Men vi kan inte påverka hur folk inte efterlever situationen på vägarna.

Så det kommer bli en del åtgärder?

– Vi lyssnar alltid på de som finns utmed vägarna vi har hand om, så vi kommer göra åtgärder som på ett eller annat sätt förhoppningsvis kommer göra saker bättre. Bland annat kommer vi göra en avsmalning på den östa delen mot Kristdala. Det är en del av projektet som inte är klart än, säger Joakim Gimby.

Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, lovar också att kommunen kommer fortsätta utreda vägen tillsammans med Trafikverket.

– Det är inte så att vi släppt den, utan vi tar till oss av kritiken och de synpunkter vi får till oss, så jobbar vi vidare med det.

Han kan också berätta att en hastighetsmätning kommer att genomföras.

– Vi har sagt att det kan vara vettigt att göra till våren eller sommaren, när det går som mest trafik där, säger Simon Råsbacken.


Här kan du också läsa – Debatt: En sträcka där folk kör som galningar

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt