Annons:

Fyra kommunalråd i gemensamt utspel:

Fyra kommunalråd har gått samman och skickat en skrivelse till infrastrukturministern. Foto: MostPhotos

Fyra kommunalråd i gemensamt utspel: "Utvecklingsmöjligheterna försämras drastiskt"

Flera kommuner i länet slåss för att Stångådals- och Tjustbanan visst ska anslutas till den nya stationen i Linköping. Nu har kommunalråden i Vimmerby, Västervik, Kinda och Åtvidabergs lämnat in en gemensam skrivelse till infrastrukturministern.

Annons:

Regionen och länets kommuner har tillsammans försökt påverka och belysa betydelsen av att Stångådals- och Tjustbanan ska anslutas till en ny station för Ostlänken i Linköping. 

Nu har fyra kommuner gått samman och sänt en skrivelse undertecknad av kommunstyrelsens ordförande i Kinda kommun, Vimmerby kommun, Åtvidabergs kommun och Västerviks kommun till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

"Det är med mycket stor förvåning som vi konstaterar att Trafikverket vidhåller uppfattningen att våra banor inte ska anslutas till den nya stationen i Linköping. Vår tolkning av Trafikverket uppdrag, och även de givna regeringsuppdragen, är att Trafikverkets satsningar på järnvägen i första hand bör underlätta för arbetspendling och godstrafik för att stärka jobb och tillväxt", skriver Helen Nilsson (S) och Harald Hjalmarsson (M) tillsammans med sina motsvarigheter i Kinda och Åtvidaberg. 

Att inte ansluta banorna till den nya stationen gör att kommunernas utvecklingsmöjligheter försämras drastiskt, menar de fyra.  

"Studier som genomförts med Västervik som exempel är det tydligt att Trafikverkets förslag minskar den befintliga arbetspendlingen med drygt 20 procent. Vi ser det som ytterst anmärkningsvärt om det skulle vara regeringens vilja att godkänna en lösning där en del av det befintliga järnvägssystemet inte ansluts till en stor statlig nyinvestering för en modern järnväg", går det att läsa i skrivelsen.

Menar att kostnaden landar på skattebetalarna

De fyra kallar det för modesta besparingar som aktivt tillåts försämra förutsättningarna för flera kommuner och en hel region. 

"Vad vi förstått innebär den redovisade lösningen dessutom kraftigt ökade drifts- och investeringskostnader för trafikhuvudmännen Region Kalmar län och Region Östergötland. De besparingar staten gör i och med den lösning som Trafikverket presenterar äts på knappt åtta års sikt upp av ökade kostnader som i stället får bäras av trafikhuvudmännen och därmed av skattebetalarna i Kalmar och Östergötlands län", skriver man vidare. 

De fyra menar att deras ståndpunkt är högst relevant och knappast på något sätt kan anses orimlig.

"Samhällsutveckling skapas genom samverkan mellan stat, regioner och kommuner och inte på detta sätt genom att abrupt exkludera och sabotera möjligheter till utveckling. En ytterligare aspekt som nu aktualiseras är banornas betydelse ur beredskaps- och försvarssynpunkt. Västerviks hamn ligger geografiskt närmast Gotland och utifrån händelserna i vår omvärld liksom vår anslutning till Nato kommer vår regions betydelse för vårt försvar otvivelaktigt att öka i betydelse", skriver de fyra kommunalråden. 

Dessutom undrar de om regeringen och ansvarigt departement är beredda att "medvetet klippa av våra möjligheter att vara en del av och bidra till landets utveckling?". 

Kommunalråden i Kalmar och Hultsfred är inte med på skrivelsen, som skickades under onsdagen. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt