Annons:

Trasig dator sedan i mars hindrar folk att träna – nu växer irritationen

En trasig dator har hindrat Mikael Fransson, vaktmästare i Mörlunda sporthall, att utfärda nya passerkort till gymmet sedan i mars. Foto: Lotta Madestam

Trasig dator sedan i mars hindrar folk att träna – nu växer irritationen

En trasig dator har fått följden att de som vill träna på gymmet i Mörlunda sporthall inte kunnat lösa nytt passerkort. Ett problem som uppstod redan i mars.
– Om detta beror på inkompetens, nonchalans, arrogans, von oben-attityd eller ren jävla slöhet låter jag vara osagt, men faktum kvarstår: det som bör göras blir inte gjort, säger en Mörlundabo.

Annons:

Nu börjar det höjas röster från ortsbor som brukar träna på gymmet, att de tröttnat på att vänta på att datorn i sporthallen ska bytas ut. Så länge den inte fungerar går det inte att lösa nytt passerkort eller hantera öppettiderna till hallen.

– Datorn gick sönder i mars, berättar sporthallens vaktmästare Mikael Fransson. Så de som löste helårskort förra hösten-vintern kan ju fortfarande träna, men de som hade halvårskort och vill lösa ett nytt har inte haft den möjligheten på länge.

Vuxit fram en irritation

Under tiden månaderna gått har den inledande besvikelsen vuxit sig till en allt större irritation.

– Ett bevis för hur centralmakten i Hultsfred skiter i sina uppdrag, säger en invånare som kontaktat Dagens Hultsfred och som hade velat vara igång med sin träning.

– Hade en dator gått sönder norr om rondellen i Målilla hade det definitivt inte tagit så här lång tid att åtgärda problemet, säger en annan. 

Hur blir folks reaktion, när du förklarar att det inte går att ordna nya passerkort eller hantera öppettider på grund av att datorn är trasig?

– Folk blir irriterade. Jag hade en herre inne nyligen som blev smått otrevlig faktiskt när jag inte kunde hjälpa honom, säger Mikael Fransson.

Hur många skulle du säga att det rör sig om, som inte kunnat få hjälp?

– Mellan fem och tio personer måste det vara i alla fall, som försökt lösa nytt gymkort.

Anläggningschef Tommy Carlsson säger sig ha kontaktat IT, med uppmaningen att skynda på.

– Allt ska bli ordning och reda, det är inte så långt borta. Den nya datorn står färdig.

Mars till september, ska det behöva ta så lång tid?

– Det har varit många ”byggstenar” i det här, men nu är det bara leveransen ner och introduktionen för vaktmästaren kvar. 

Kommunens svar på kritiken

Anders Dahlberg är IT-tekniker på kommunen och bemöter kritiken i ett mail. Enligt honom är det flera olika saker längs vägen som fördröjt det hela.

Initialt att anläggningen skulle nätverksanslutnas så att passersystemet skulle kunna hanteras från fler platser än bara från en dator.

– Den lokala datorn hade gett upp, så beslutet från kultur- och fritidskontoret blev att avvakta med en ny tills kommunikation var på plats, skriver Anders Dahlberg.

Regler beträffande GDPR

Det har tagit tid att lyckas kopiera ut innehållet från den havererade datorn, som det knappt gick att hitta passande delar till på grund av dess ålder, och man fick i sin tur vänta på att en firma i Kalmar skulle konvertera den lokala installationen av passersystemets filer till databasformat som går att använda i en databasserver, förklarar Dahlberg och fortsätter:

– Eftersom det nu måste vara en kommunansluten dator och personen som ska hantera den inte har anställning i kommunen behövde vi komma fram till en lösning som ger tillgång till passersystemet och samtidigt inte öppnar kommunens nätverk för en person som inte har ett anställningsavtal med de regler beträffande GDPR, tystnadsplikt etc. som förväntas efterföljas av offentliganställda.

Hur ser tidsplanen ut nu?

– En dator har gjorts i ordning, som det verkar nu kommer en kollega till mig ta med datorn till Mörlunda och instruera hur den ska användas. 

Vad har du för svar på kritiken att det tagit lång tid att åtgärda?

– Om det var så väl att jag bara hade hand om Mörlunda sporthall hade det kunnat gå snabbare så klart, men detta är inte det enda jag ska hinna med och mina kollegor har inte mindre att göra de heller, svarar Anders Dahlberg.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt