Annons:

Skaplig tillgänglighet i vården – ligger över snittet

Tillgängligheten på länets sjukhus är relativt god inom flera områden. Foto: Bildbyrån

Skaplig tillgänglighet i vården – ligger över snittet

Tillgängligheten inom vården i Kalmar län fortsätter att ligga på fina nivåer jämfört med rikssnittet. Här nedan presenteras några siffror som var uppe på regionstyrelsen i veckan.

Annons:

I juli fick 90 procent av patienter som vände sig till en hälsocentral träffa medicinsk personal inom tre dagar. Det är två procentenheter bättre än rikssnittet.

96 procent som ringde sin hälsocentral under våren fick kontakt samma dag – jämfört med 89 procent i landet.

Svarstiden på 1177 är kvar på helt bedrövliga nivåer. Snittiden i augusti var 26 minuter – extremt långtifrån målet om nio minuter, men likväl bättre än augusti förra året. Andelen samtal som besvarades inom nio minuter var åtta procent.

Andelen patienter som fick tid för operation/behandling inom vårdgarantins 90 dagar låg på låga 66 procent i juli. Det är dock klart bättre än rikssnittet på 54. När det gäller första kontakt låg Kalmar på 73 procent jämfört med 65 procent i landet.

Ser man till akutmottagarna så skiljer sig siffrorna åt kraftigt. I Oskarshamn var 88 procent färdigbehandlade inom fyra timmar, i Västervik 83 och i Kalmar enbart 59.

Tillgängligheten inom barn- och ungdomspsykiatrin är väldigt svag. Drygt 50 procent fick ett första besök inom 30 dagar och inte ens tio procent fick tid för fördjupad utredning inom 30 dagar. Inom vuxenpsykiatrin ser bättre ut – där fick 90 procent en tid för första besök inom 90 dagar.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt