Bilden är en genrebild.
Foto: Pixabay
Enligt konsumentens skäl för kravet ska företaget ha installerat en luftvärmepump i november 2022, men därefter har det varit komplikationer med den. Det ska ha varit svårt att få ut värme i huset, pumpen ska ha gett signal om felkoder och det ska ha skjutit ut proppar.
Företaget motsatte sig kraven. De har skickat ut serviceombud för att gå igenom installationen och styrningen. Det åtgärdades då max tillåten effekt på eltillskottet, från fabriksinställning 9kw till 6kw. Detta kan ha påverkat huvudsäkringen, men inte elförbrukningen. Det fanns inte några fel på varken värmepumpen eller i installationen.
Kraven avslås
Vid anmälan begärde konsumenten skadestånd på 51 182 kronor. Nämnden bedömde att underlaget hon lämnat angående skadan inte var tillräckligt för att beloppet ska bli beviljat. Hon meddelade skada i form av ökad elförbrukning, men orsaken till detta har inte fastställts. Därefter begärde hon skadestånd för förlorad arbetstid och lidande för att huset stått kallt och hon därmed behövt bo hos släktingar. Även dessa uppgifter har inte styrkts. ARN avslår därmed hennes krav i sin helhet.