Annons:

Ordföranden glad över resultat – så många är nöjda med hemtjänsten

I våras genomfördes en enkät i Hultsfreds kommun och landet som helhet som ger svar på vad äldre tycker om sin hemtjänst. Foto: MostPhotos

Ordföranden glad över resultat – så många är nöjda med hemtjänsten

Nio av tio är nöjda med sin hemtjänst i helhet. Trots en hög nivå de två senaste mätningarna, blev betyget ännu bättre 2023.
– Det är så himla skönt eftersom vi har så många vi hjälper i ordinärt boende, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C).

Annons:

I våras genomfördes en enkät i Hultsfreds kommun som ger svar på vad äldre tycker om sin hemtjänst. Den görs samtidigt i landets alla kommuner, vilket gör det möjligt att jämföra resultatet inte bara med tidigare år, utan också i länet och riket.

När det kommer till hemtjänsten är resultatet i sin helhet glädjande, 94 procent är mycket eller ganska nöjda med den hemtjänst man har. Män uppges vara något nöjdare än kvinnor.

Den siffran står sig bra mot länssnittet på 90 procent och ännu bättre mot rikets snitt på 86 procent.

– Hemtjänsten går jädrigt bra, utbrister Per-Inge Pettersson. Det är så himla skönt eftersom vi har så många vi hjälper i ordinärt boende. Delvis kanske det även förklarar att enskilda söker biståndsbeslut för att komma till särskilt boende av olika anledningar. Men oj vad många det är som tackar nej när vi väl har en lägenhet ledig, de tycker det fungerar bra hemma.

Bryter ner siffrorna

Bryter man ner siffrorna och jämför årets resultat med 2020 och 2022 visar sig dock flera resultat vara lägre i år.

Exempelvis tycker färre personer med hemtjänst att personalen har tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete, där svarar 83 procent ja alltid eller oftast (92 procent 2020 och 88 procent 2022).

75 procent tycker att handläggarens beslut är anpassat efter behoven (78 procent både 2020 och 2022) och 88 procent tycker det är tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten (92 procent 2020 och 91 procent 2022).

91 procent tycker att personalen utför sina arbetsuppgifter mycket eller ganska bra. Det är samma resultat som i fjol medan 93 procent svarade samma 2020 och 96 procent tycker att man blir bemött bra alltid eller oftast av personalen. (99 procent 2020 och 96 procent 2022)  

Högre jämfört med riket och länet

Jämför man med riks- och länssnittet ligger Hultsfreds kommun högre på de flesta parametrarna. I synnerhet när det kommer till hur personalen utför sina arbetsuppgifter, 91 procent positiva (84 procent i riket och 87 i länet) om personalen har tillräckligt med tid, 83 procent svarar ”ja, alltid eller oftast” (80 procent riket och 83 länet).

70 procent tycker sig kunna påverka vid vilken tid personalen ska komma (53 riket, 57 länet) och 89 procent tycker personalen tar hänsyn till åsikter och önskemål (84 riket och 87 länet).

När det kommer till förtroendet för personalen är det dock något högre på länsnivå 91 procent jämfört med 89 procent i Hultsfred och 88 i riket.

Medan de med hemtjänst här upplever att det är mycket eller ganska lätt att få kontakt med hemtjänstpersonalen vid behov i större utsträckning, 88 procent jämfört med riket 75 procent och eller länet 83 procent.

Svarsfrekvensen den här gången var 138 personer eller 64,8 procent, jämfört med riket 57,8 procent.

– Det är en förbättringspotential på svarsfrekvensen, men vi är inte ensamma i landet som får kämpa med det. Det känns ändå som ett gott underlag vi kan reflektera över, säger Per-Inge Pettersson.

HÄR kan du läsa resultatet för särskilda boenden.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt