1177 i egen regi har blivit något helt annat för Region Kalmar län.
Foto: MostPhotos
Det framgår av den senaste redovisningen för regionstyrelsen. I mars månad besvarades 44 procent av samtalen hos 1177 inom målbilden nio minuter. Det kan jämföras med sex procent förra året. I april månad låg siffran på 39 procent och det är långt till 100 procent såklart – men betydligt bättre än förra året. Samma månad 2023 var det nämligen bara två procent som besvarades inom nio minuter.
Medeltidsväntetiden var 15 minuter i mars och det var nästan en halvering mot samma månad ifjol. I april var väntetiden 16 minuter i jämförelse med 29 minuter vid samma tidpunkt förra året.
Så många fick tid till operation
Noterbart är också att allt fler länsbor loggar in på 1177.se. I april gjordes nästan 364 000 inloggningar, vilket kan jämföras med drygt 201 000 för ett år sedan.
"Vidare visar redovisningen till att tillgängligheten håller en fortsatt bra nivå i Region Kalmar län", skriver regionen.
Tillgängligheten inom privarvården låg strax över genomsnittet för riket i mars. 90 procent av patienterna som vände sig till sin hälsocentral fick träffa medicinsk personal inom tre dagar. Motsvarande siffra för hela landet var 88 procent.
Åtta av tio i länet fick en tid till operation eller behandling vid länets sjukhus inom vårdgarantins 90 dagar i jämförelse med drygt sex av tio i hela landet.
Höga siffror inom BUP
På akuten på Västerviks sjukhus var 85 procent av patienterna i april klara inom fyra timmar. I Oskarshamn var siffran 80 procent och i Kalmar 67 procent. Siffran för riket som helhet är 58 procent.
Inom barn- och ungdomshälsan fick 92 procent en medicinsk bedömning inom tre dagar. I april fick 92 procent av patienterna till barn- och ungdomspsykiatrin tid för första besök inom 30 dagar. Snittet i riket ligger på 46 procent.
När det gäller vuxenpsykiatrin fick 83 procent till ett försöka besök inom 90 dagar i mars månad.