Annons:

Rejält lyft för Hultsfred i årets hemtjänstranking:

Hemtjänstindex, en årligt återkommande kvalitetsgranskning av hur bra kommunerna är på att leverera hemtjänst, visar att Hultsfreds kommun gör ett rejält lyft i årets ranking. Foto: MostPhotos

Rejält lyft för Hultsfred i årets hemtjänstranking: "Trodde att vi skulle lyfta"

Den årliga rankingen för hemtjänstindex i landet är klar. Hultsfreds kommun klättrar från plats 143 till 46 av landets 290 kommuner och visar ett rejält kvalitetslyft.

Annons:

Hemtjänstindex är ett initiativ från organisationen SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna Arvsfonden. Varje år genomförs kvalitetsgranskningen som ger en helhetsbild av hur bra Sveriges 290 kommuner är på att leverera hemtjänst.

Hemtjänstindex skapar ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet för landets 290 kommuner. De presenterar kommunernas resultat via en ranking och resultaten, som fås fram via svar av brukarna, redovisas i fyra delindex, analyseras och blir en del av förvaltningens kvalitets- och utvecklingsarbete. 

"Trodde att vi skulle lyfta"

Resultatet av 2024 års granskning presenterades på onsdagen och visar att Hultsfreds kommuns hemtjänstindex är 72,1, en siffra som ligger klart över kommungenomsnittet i Sverige på 65,5. Hultsfreds kommun har klättrat från plats 143 i fjol till plats 46 i år, totalt 97 placeringar. 

– Jag trodde att vi skulle lyfta i och med att vi har gjort flera konkreta förbättringar på att vara mer tillgängliga och ha mer information via hemsida. Det var ett antal indikatorer som vi såg att vi kunde förbättra och det är gjort. Det var sådana saker som vi snabbt kunde åtgärda, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C). 

Det bästa placeringslyftet har skett inom delindexet information där man har gått från plats 213 i fjol till plats 20 i år. Kvalitetspoängen uppgår till 90,7, vilket är en indexförändring på plus 32,7. 

– Vi har lagt fokus på att bättra oss på områdena som hemtjänstindex pekade på i fjol. Det var informationsdelen som drog ner förra årets resultat. Bevisligen hämtar många äldre och anhöriga information via exempelvis hemsidan och det spar mycket tid för förvaltningen när man kan lägga ut grundläggande information på hemsidan och inte behöva ta det via samtal, säger Per-Inge Pettersson. 

"Man kan alltid förbättras"

Kommunen har tappat nästan 100 placeringar i delindexet biståndshandläggning (plats 217 i år och 121 i fjol) och 15 placeringar i delindexet utförande (plats 46 i år och 31 i fjol). Vad gäller delindexet stöd/utveckling har kommunen stigit 57 placeringar, från plats 148 i fjol till 91 i år. 

– Plats nummer 46 är verkligen högt i Sverige av landets 290 kommuner. Att göra ett sånt här stort hopp på nästan 100 placeringar visar att det är inom flera områden som man gör bra saker som uppskattas. 

Tror du att ni kan klättra ännu fler placeringar kommande år?

– Jag tror att man alltid kan förbättras. Det är något som man ständigt kan förbättra så att man pratar om det på arbetsplatserna och bland cheferna och driver kvalitetsfrågorna framåt. Så länge man jobbar med förbättringar och kvalitetsfrågor kommer det ge resultat. Även om man passerar andra kommuner i en sån här ranking står inte de andra kommunerna still.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt