Nuförtiden krävs det minimalt med tid och ansträngning att sälja sina guldföremål. De digitala tjänsterna har förvandlat något som tidigare kunde kännas komplicerat till något som är väldigt mycket enklare. Med några få klick kan man nämligen beställa ett försäkrat guldkuvert – direkt via någon av de online-tjänster som finns.
Kunden behöver bara packa sina föremål och lämna in brevet hos ett postombud. Allt sker spårbart och anonymt för att skydda innehållet och ge trygghet.
- Säkerheten är avgörande för kunden när man ska sälja sitt guld på distans. Att branschen i dag kan erbjuda den trygghet som efterfrågas av kunderna är en viktig anledning bakom den stora ökningen i guldförsäljning vi ser just nu, säger Robert Nyberg, VD på företaget Guldbrev. Men den största anledningen till det stora intresset är förstås att priset på guld har ökat avsevärt under den senaste tiden.
- Det rekordhöga guldpriset har skapat något av en guldrush faktiskt. Under våra femton år i branschen är det sällan vi upplevt en sådan stor efterfrågan som vi gör nu. Det är förstås fantastiskt roligt, och givande att hjälpa folk med sin guldförsäljning, säger Nyberg.
När guldet når mottagaren sker en värdering med hjälp av modern teknik och expertis. Bland annat används vågar som är kalibrerade och certifierade. Det brukar gå väldigt snabbt. Ett meddelande med pris och köperbjudande skickas ofta inom några timmar, och betalningen går vanligen lika snabbt. Pengarna kan finnas på kundens konto samma dag.
Den digitala hanteringen har gjort att onödiga steg kunnat elimineras. Man behöver inte boka något möte eller vänta långa tider på bedömning och utbetalning. Allt är utformat för att ge kunden full kontroll. Att sälja guld är idag lika enkelt som att skicka ett vanligt, rekommenderat paket.
Säkerhet från början till slut
Säkerheten är naturligtvis en grundförutsättning för den digitala guldhandeln. Företagen i branschen vet att trygghet är den viktigaste faktorn för att vinna kundernas förtroende. Därför är allt omsorgsfullt utformat för att minimera alla risker.
Om man vill sälja guld som man har liggande, som till exempel gamla smycken, så beställer man helt enkelt ett försäkrat kuvert. Det skyddar både innehållet och avsändaren. Ingen företagslogga eller avslöjande information syns på försändelsen, för att minska risken för stöld under transporten.
När leveransen når mottagaren sker registrering och kvittering direkt. Inget lämnas åt slumpen. Identiteten på både avsändare och innehåll verifieras noggrant. Guldet förvaras sedan säkert fram till att värderingen genomförs.
Betalningen är lika trygg. Betalningslösningarna är säkra och kunden kan ofta välja mellan metoder som direktöverföring och Swish. Allt är byggt för att kunden ska känna sig trygg från start till mål.
Transparens ger kundförtroende
Transparens är kärnan i framgångarna för de digitala guldköparna. Konsumenterna förväntar sig tydlighet och företag levererar det genom information som är lättillgänglig och begriplig.
Att det alltid är aktuella guldpriser som gäller är en självklarhet. Guldköparna uppdaterar priserna kontinuerligt och synligt för kunderna. Det råder ingen osäkerhet kring vad som erbjuds. Det gör att kunderna kan fatta sina beslut snabbt och med fullständig insyn.
En del aktörer erbjuder till och med en snabbhetsbonus för den som agerar snabbt. Kunden belönas då med en högre ersättning om denne skickar sitt guld direkt efter att kuvertet mottagits.
Villkoren är lika tydliga. Företagen presenterar exakt vad som gäller för alla transaktioner – ingen dold avgift, inget krångel. Det skapar trygghet och bygger förtroende. En kund som vet vad som väntar är mer benägen att återvända.
Skillnaden mot traditionella pantbanker
Att sälja guld online kräver, till skillnad från att göra det på en traditionell pantbank, inga personliga möten. Inget väntande i kö, inga tidskrävande samtal om villkoren. Istället sker allt på nätet, under full kontroll. Kunden väljer själv när och hur det hela ska inledas.
De digitala guldköparna har dessutom ofta lägre omkostnader, vilket innebär att de kan erbjuda konkurrenskraftiga priser. Pantbankernas avgifter för värdering och hantering blir tydligt märkbara när man jämför.
Även flexibiliteten är oöverträffad. På en digital plattform kan kunden hantera allting på sina egna villkor. Beslutet kan fattas i lugn och ro, utan tidspress.