”Gör din besiktning i rätt tid – du sparar pengar och undviker onödiga besiktningar”, uppmanar Besikta på sin hemsida. Trots det fick en Målillabo, som väljer att vara anonym, ett erbjudande med en förbokad besiktningstid och 150 kronor i rabatt hela två månader tidigare än datumet som bilen ska besiktas senast.
Något Besikta på sin hemsida uppmärksammar att andra besiktningsföretag gör.
”Det är inte ovanligt att kunder kontaktar oss och informerar om ett "lockande erbjudande" för kontrollbesiktning från ett annat besiktningsföretag. Vår erfarenhet indikerar att det i själva verket kan bli dyrare i längden, eftersom kunden då besiktar sitt fordon alldeles för tidigt i förhållande till körförbudet”, skriver man fortsatt.
– Ändå har jag fått detta erbjudande från samma företag, säger Målillabon och skickar en bild på fakturan.
Står för dubbla budskap
Besikta lockar också med rabatter om man besiktar tidigare, vilket Målillabon reagerar starkt på.
– För att tiden och rabatten ska gälla skulle tiden bekräftas tre månader innan och jag erbjöds besiktningstid i december, när jag egentligen ska besikta senast den 28 februari, säger Målillabon.
På sin hemsida informerar Besikta om att besiktningen inte längre regleras av registreringsskylten, utan att en privat bil ska genomgå besiktning var 14:e månad.
Besikta ger också ”konkreta tips för att undvika att bli lurad vid bokningen av sin kontrollbesiktning”, skriver man på hemsidan och tipsar om att kontrollera när det är dags för kontrollbesiktning, boka besiktning inom rätt tidsperiod och besikta bilen närmare sitt körförbud.
Vad tänker du om de råden?
– Ha ha! De stämmer inte överens med den tiden de skrivit att de bokat åt mig i december. Undrar om någon korrekturläst.
– Jag tror det är många människor liksom jag som tänker ”Aha, så bra”, men när man tänker efter inser man att det bara är tolv månader sedan senaste besiktning, när det i själva veket är 14 som gäller för privatbilar. Det är tråkigt att de inte har ändrat sina system efter de nya förutsättningarna, utan det lever fortfarande kvar med tolv-månadsperioden.
"Då hade folk klagat på det"
Karin Holm, marknadschef på Besikta, är den som bemöter kritiken från Målillabon.
– Jag tycker det är realistiskt att göra en bokning mellan månad tolv och 14, inte tidigare och vi ger alltid en föreslagen tid, tidigast i månad tolv. Vi vet att vissa väljer att besikta tidigt, vissa i sista minuten och i slutet på månaden, då är det alltid svårare att få tider.
Har du förståelse för att kunder reagerar på att uppgifterna är motstridiga?
– Nej, hur är det motstridigt tycker du? Hade vi gjort alla månad 14 hade folk klagat på det. Utan vi har övervägt att detta är den gyllene medelväg som inte är för tidigt och inte för sent.
Kommer det bli någon ändring, så erbjudanden gäller besiktningstid i månad 14 istället?
– Målet för oss är att erbjuda en tid i den månad kunden vanligtvis brukar besikta. Men just nu kan vi inte göra det urvalet, utan vi måste ta alla vid ett och samma tillfälle och föreslår alla en tid i månad tolv. Det tycker vi är realistiskt, säger Karin Holm och understryker att det bara är ett förslag i ren välvilja för att man inte ska glömma bort att besikta.
– För vi vet att det är många som glömmer, tillägger hon.
Får man rabatt även om man skulle boka en tid senare, exempelvis i månad 14?
– Nej, i månad 14 då är det inte så mycket rabatt, utan vi vill att folk ska vara lite tidiga och komma i månad tolv eller 13. Dessutom är det jättemycket tryck från maj in i oktober-november, då är det svårare att hitta en tid, så vi försöker sprida ut det över året på bästa sätt.
På hemsidan skriver Besikta att man blivit informerade om att annat besiktningsföretag ger lockande erbjudande för kontrollbesiktning. ”Vår erfarenhet indikerar att det i själva verket kan bli dyrare i längden, eftersom kunden då besiktar sitt fordon alldeles för tidigt i förhållande till körförbudet”, skriver ni.
Hur vill du kommentera det?
– Den texten är riktad mot företag som är ännu tidigare än vi. För aldrig någonsin vill vi att ett fordon ska komma in innan jul, när det ska besiktas i april. Det tycker inte jag är okej.
Vad tänker du kring kundens reflektion?
– Den personen äger sin upplevelse, den vill jag inte ta ifrån personen, absolut inte. Men det är min förhoppning att vi uppfattas som ett företag som vill ge förslag på en tid, för att den ska kunna planera in en kontrollbesiktning som passar.