Åbro Bryggeri lanserar nu en nyhet.
Foto: Pressbild
"Nästgårds är en hyllning till det som finns runt hörnet. Varumärket hämtar sin karaktär från dess nära omgivning och tar avstamp i den starka kopplingen till platsen, vattnet och människorna", skriver Åbro Bryggeri.
Nästgårds Lager lanserades 2022 och beskrivs ha blivit en favorit bland ölkonsumenter runt om i landet. Bryggeriet har hela tiden haft en ambition om att utforska fler ölstilar och nu kommer alltså Nästgårds Ljusa.
– Det är med stor glädje vi välkomnar Nästgårds Ljusa till varumärkets familj. Redan från start har vår vision varit att utveckla varumärkets produktportfölj och vi ser verkligen fram emot att fortsätta resan med fler lanseringar framöver, säger Camilla Widéen, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.
Ölet beskrivs vara en smakrik, nyanserad ljus lager med balanserad beska. Den är bryggd på klassiska tyska humlesorter.
– Vi har bryggt ölet enligt en gammal tradition där en del av malten kokas separat och sedan förs tillbaka i bryggningen. Det är en process som kallas dekoktionsmäskning, och den framhäver ölets maltiga och fylliga smak. För humlen har vi valt klassiska tyska sorter som Herkules, Perle och Spalter Select, säger Åsa Johansson, Huvudbryggmästare på Åbro Bryggeri.
Alkoholhalten ligger på 5,7 procent och den lanseras runt om i Sverige i dag den 2 juni.