Kommunen har fått krav på sig för sitt arbete med att få fler barn till förskolan. Genrebild.
Foto: Lotta Madestam
Kritiken riktades på tre områden och handlade generellt om att få fler barn att ta del av undervisningen i förskolan.
Det första handlade om arbetet med att öka närvaron på förskolan, där Skolinspektionen ansåg att rektorn borde ta en tydligare roll för att utveckla förskolans arbete på området. Nu har flera insatser införts och man kommer systematiskt följa arbetet med avstämningar varje månad.
”I rutinen ingår ett antal frågeställningar avseende barns närvaro, genomförda åtgärder och kommunikation med vårdnadshavare”, skriver Skolinspektionen.
Det andra problemområdet handlade om att kommunen i sin tur behöver utveckla sitt arbete med att analysera rektorns arbete med att främja närvaron i förskolan. Även här har en ny rutin tagits fram där löpande avstämningar ska göras varje kvartal.
Tycker att åtgärderna är tillräckliga
Skolinspektionen ansåg också att kommunen behöver utveckla sitt arbete med att ta reda på varför vårdnadshavare avslutar förskoleplaneringar och även analysera sin uppsökande verksamhet. Här kommer kommunen öka sin kommunikation betydligt med vårnadshavare som inte har sina barn placerade i förskolan.
”Huvudmannen anger slutligen att ett arbete kommer att inledas under kommande läsår av verksamhetschefen och rektorerna, i syfte att konkretisera och tydliggöra informationen om förskolans uppdrag, som går ut till vårdnadshavarna genom andra aktörer och samverkansparter. Detta som en följd av att huvudmannen har identifierat brister i informationen samt avsaknad av kunskap hos de externa samarbetsparterna”, står det i Skolinspektionens beslut.
Myndigheten avslutar nu sin granskning.