Joachim Åberg bemöter hemtjänsten och nattpatrullens kritik mot att det bara finns en laddstolpe på sex elbilar på Knektagårdsområdet.
Foto: Lotta Madestam
Personalen inom hemtjänsten i Hultsfred och nattpatrullen är starkt kritiska till de problem som följt med kommunens satsning på elbilar. Till deras fyra bilar finns bara en enkel laddstolpe på Knektagårdsområdet.
Joachim Åberg, verksamhetschef inom vård och omsorg, bekräftar uppgiften.
– Det stämmer, vi har en stolpe på Knektagårdsområdet. Ursprungstanken var att vi skulle ha flyttat hemtjänsten till Stationshuset, där laddstolpar kommer att sättas upp.
Projektet försenat
Det projektet har dock blivit försenat med anledning av detaljplanearbetet och det faktum att huset är K-märkt.
– Dock finns möjligheter att ladda på ett flertal platser i centrum, vilket är tillräckligt för våra behov till dess att en flytt sker.
Enligt Joachim Åberg är det också anledningen till att löftet om att allt skulle vara klart inför billeveransen inte hållits.
– Det är beklagligt att flytten blivit försenad, men det är utom vår kontroll och alla inblandade parter gör sitt bästa för att det kan bli en inflytt.
Anställda känner sig stressade. De säger att allt arbete är planerat utifrån bil, men att de nu tvingas cykla eller gå mellan brukarna medan bilarna laddar i centrum. Hur vill du bemöta den kritiken?
– Det stämmer inte, utan samordnaren planerar uppdragen så att medarbetarna kan gå mellan brukarna. Enligt kommunens resepolicy i tjänsten ska vi gå eller cykla inom tätorten.
Allt strul, som de upplever kring laddningen av elbilarna, sägs också framkalla osämja mellan arbetsgrupperna. Vad tänker du om det?
– Jag tycker det är tråkigt om det uppstår osämja, men jag vet att cheferna har gjort upp en arbetsordning för hur de olika grupperna ska fördela bilarna.
Däremot understryker Joachim Åberg att om personalen anser att brukarna inte får sin hjälp i tid, att det är de som blir lidande av de här laddproblemen, då ska man ”slå larm”.
– Om man som medarbetare upplever att våra brukare inte får den tid de har rätt till, då ska man vända sig till sin chef och informera om detta.
Kollegorna saknar återkoppling från dig, hur ser du på det?
– Vi har en bilkoordinator som har regelbunden kontakt med respektive bilansvarig ute i verksamheterna. Det har också varit möten med samtliga bilansvariga där jag deltagit. Syftet med dessa möten har varit att fånga upp synpunkter och tankar kring våra bilar. Så min bild är att det har funnits många tillfällen då återkoppling har skett.
Kan du förstå kritiken eller hur ser du på de anställdas synpunkter?
– Jag har inga synpunkter på kritiken, utan tycker det är bra att vi för en dialog och välkomnar samtalet. Jag har förståelse för att det inte är en optimal lösning som vi har, men jag vill vara tydlig med att vi gör allt vi kan för att kunna flytta in så snart som möjligt.
Här kan du läsa den tidigare artikeln: Nu är tålamodet slut: Vårdtagarna lidande när det snålas på laddstolpar