Annons:

  • Åldriga hyresgäster tvingades frysa –

    De boende i trygghetslägenheterna på Doktorsvägen i Mörlunda har haft det kallt i sina lägenheter flera gånger på senare tid. Foto: Lotta Madestam

  • Åldriga hyresgäster tvingades frysa –

    Förklaringen till den låga temperaturen ska vara den årliga servicen av pannan, som betjänar både särskilda boendet Doktorsvägen och trygghetslägenheterna på "Ängen". Foto: Lotta Madestam

  • Åldriga hyresgäster tvingades frysa –

    En fråga som väcktes bland hyresgästerna på "Ängen" är om servicen på pannan verkligen måste göras under den kallaste årstiden. Foto: Lotta Madestam

Åldriga hyresgäster tvingades frysa – "Förstås inte bra"

Hyresgästerna i trygghetslägenheterna på Doktorsvägen i Mörlunda har tvingats frysa upprepade gånger på kort tid. Senast på onsdagen utan någon förvarning eller förklaring.
– Det är förstås inte bra, säger Pär Jonasson, teknisk förvaltare på Riksbyggen i Kalmar som förvaltar lägenheterna åt Hultsfred Trygga hem.

Annons:

Första gången uppges den låga temperaturen i lägenheterna vara en följd av ombyggnationen av det särskilda boendet Doktorsvägen.

– Det var av tekniska orsaker när man byggde om styrsystemet. När man installerar nytt styrsystem i hela anläggningen blir det även till pannan för att det ska harmonisera med ventilation och så vidare, berättar Pär Jonasson och fortsätter:

– Det ska vara löst nu, så det ska inte behöva bli kallt mer i vinter på grund av ombyggnationen. Sedan om det blir strul igen, det kan jag aldrig stå för. På Doktorsvägen betjänar pannan både boendet och trygghetslägenheterna.

Förklarar den låga temperaturen

På onsdagsmorgonen när de åldriga hyresgästerna vaknade var det kallt igen. Då visade termometern strax över 17 grader. Det ska ha varit orsakat av en årlig service på pannan, som uppges ha stängts av på tisdagskvällen och ska ha satts på igen i eftermiddags, enligt serviceföretaget.

– Det är faktiskt ingen som sagt det till mig, så det var bra att få veta. Jag vet inte vad det är för service som gjorts, det måste jag givetvis följa upp, säger Pär Jonasson.

Här bor äldre människor, som bara hade lite drygt 17 grader i lägenheten, hur vill du kommentera det?

– Det är definitivt inte meningen, det är inte vår ambition överhuvudtaget. Det ska jag ta i direkt, jag vill inte heller ha 17 grader.

En fråga som väckts är om en sådan service verkligen måste göras under den kallaste årstiden?

– Jag tycker också det låter konstigt. Varför de kommer mitt i vintern kan jag inte svara på, så har det inte varit tidigare, utan det borde kunna tidigareläggas till sensommaren eller förhöst. Det borde absolut inte vara några problem, säger Pär Jonasson som lovar följa upp det hela, för enligt honom brukar servicen inte heller ta så lång tid.

Borde inte hyresgästerna fått information innan, så man varit beredd och framför allt vetat varför det är kallt i lägenheten?

– Självklart, det ska absolut inte vara så. Det har jag alltid med i mina serviceavtal, att de ska höra av sig en eller två dagar innan, antingen till mig eller tekniker, så vi har möjligheten att säga till hyresgäster, enhetschefer eller vem det än må vara. Rent generellt brukar vi vara väldigt duktiga på att informera våra hyresgäster om det är problem med vatten eller annat.

Kan det bli aktuellt med hyresavdrag?

– Det kan inte jag uttala mig om, det är upp till styrelsen. Det brukar inte vara så, men jag är inte rätt att svara på det.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagenshultsfred.se.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt