Majken-Leilani Wihlstrand, David Pettersson och Bernadina Ogvall laddar för en ny upplaga av Rookiefestivalen som hålls i oktober. Foto: Ossian Mathiasson
Planeringen inför upplaga av Rookiefestivalen i Hultsfred är i full gång. Jämfört med i fjol förläggs lördagens musikfestival till Hotell Hulingen.
– Vi vill skapa en starkare stämning med allting under samma tak, säger David Pettersson, en av projektledarna för Rookiefestvialen.
Rookiefestivalen har sedan 2001 varit en årligen återkommande inomhusfestival som fokuserar på mindre etablerade, svenska artister som är på väg framåt i sina karriärer.
I fjol valde arrangörerna att flytta Rookiefestivalens festligheter från Metropol till Hultsfred centrum på två scener på Hotell Hulingen och Klubben.
Lägger lördagens festival på hotellet
I år kommer lördagens festival, som arrangeras sisat helgen i oktober, att placeras på Hotell Hulingen under hela kvällen.
– Vi har försökt sätta vår prägel på det och det vi har tänkt på är att vi vill öka genrebredden på festivaldagen med att få in fler genrer än att bara ha en genre. Vi vill få in allt under ett och samma tak på Hotell Hulingen med tre scener, säger David Pettersson.
Varför?
– Vi vill skapa en starkare stämning med allting under samma tak, vi tycker att det ger en bättre atmosfär, säger David Pettersson.
Ligger ni i fas med arbetet inför festivalen?
– Fler och fler pusselbitar faller på plats så jag vill påstå att vi är på god väg. Det börjar likna en festival. Vi kommer inte nämna några artister i det här läget.
Efter några år med mindre publik, hur ska man få trenden att vända?
– Vi vill öka genrebredden, då kan vi nå en större målgrupp. Det är där vårt huvudfokus ligger.
Projektledarkollegan Bernadina Ogvall berättar att det inte fanns några tankar på att ta tillbaka Rookiefestivalen till Metropol.
– Hotell Hulingen är hjärtat i Hultsfred när det gäller musiken. Det ligger centralt och bra, säger Bernadina Ogvall.
Inga artister är presenterade
Det kommer släppas artister de kommande veckorna och planen är allt ska vara klart i augusti.
– Som besökare får man hålla utkik på våra medier. Hemsidan är under uppbyggnad. Vi rensar bort allt från förra året och sätter vår egen prägel på det, säger Majken-Leilani Wihlstrand, som jobbar med marknadsföring och grafisk design.
Fredagen kommer bestå av en branschträff på dagen med seminarier, workshops och föreläsningar av branschaktörer på Metropol.
– Vi är mitt uppe i planeringsstadiet. Vi vill lyfta upp det som är viktigt i dag. Vårt mål är att ha en feministpanel eftersom kvinnornas roll i musikbranschen blir allt större. Vi vill lyfta viktiga ämnen i branschen i dag, det lär bli mycket digitalisering, säger Bernadina Ogvall.
"Se morgondagens stjärnor i dag"
Lördagen är i vanlig ordning en renodlad festival där oetablerade artister får spela inför musikaktörer och publik.
– Vi jobbar utifrån parollen ”Se morgondagens stjärnor i dag”. Vi vill ge mindre etablerade band en chans att synas på scen inför större publik, säger Majken-Leilani Wihlstrand.
Hur är det att jobba med sådana projekt?
– Det är roligt. Projektet med Rookiefestivalen ligger utanför våra studier så det gör vi vid sidan om. Det är vad vi vill jobba med, det är ett fantastiskt tillfälle att testa att göra något på riktigt, säger David Pettersson.