Annons:

Efter dödsfallen – nu ska farliga korsningar förbättras

Trafikverket tidigarelägger sina satsningar för att öka säkerheten vid de planfria korsningarna. Foto: MostPhotos

Efter dödsfallen – nu ska farliga korsningar förbättras

I vintras inträffade två dödsolyckor vid plankorsningar i regionen, den ena utanför Kisa och den andra i norra delen av Västerviks kommun. Efter en granskning har Trafikverket bestämt sig för att intensifiera arbetet med de farliga korsningarna.

Annons:

I den nationella planen fanns tre miljarder avsatt till trafiksäkerheten inom järnvägen. Efter ett uppdrag från Regeringen har Trafikverket nu sett över arbetet med plankorsningar och en rad åtgärder och investeringar kommer att tidigareläggas samtidigt som underhållsarbetet intensifieras. 

– Vi tidigarelägger investeringar. Vi kan inte göra allt på en gång men vi känner oss trygga med att det här är åtgärder som betyder mycket för de som bor och vistas i närheten av plankorsningar, säger Lena Erixon generaldirektör Trafikverket.

I Sverige finns cirka 6500 plankorsningar. Av dessa är cirka 3000 utrustade med någon slags bom, ljus- och/eller ljudvarning. Övriga 3500 plankorsningar är oskyddade, med eller utan kryssmärke.

57 personer har dött i olyckor

Årligen omkommer mellan 13 och 22 personer i plankorsningsolyckor och av dessa utgör cirka 60 procent suicid. Mellan 2010 och 2018 har 57 personer dött i olyckor vid plankorsningar. Olyckorna är spridda över Sverige och har inträffat i olika typer av plankorsningar.

Trafikverket kommer att fokusera på de farligaste plankorsningarna först. Därför inrättas en nationell lista med de plankorsningar som bedöms vara i mest akut behov av säkerhetshöjande åtgärder. Listan ska vara färdig hösten 2019.

Kan sänka hastigheten

Innan åtgärder är vidtagna kan Trafikverket bestämma sig för att sänka hastigheten på vissa sträckor. 

Andra åtgärder för ökad säkerhet:

  • Utökad avverkning och röjning av skog och vegetation vid plankorsningar där tåget syns mindre än 10 sekunder innan det passerar korsningen. Satsningen förlängs fram till år 2025.
  • Samråd med järnvägsföretagen som ges möjlighet att ge förslag på plankorsningar som de bedömer har förhöjd olycksrisk.
  • Intensifierad siktmätning – plankorsningar ska inspekteras minst en gång per år.
  • Pyramidmattor införs som åtgärdsalternativ på de platser där förutsättning finns. Mattorna gör det svårare för obehöriga att gå över järnvägen.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt