Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank varnar sina bankkunder på Facebook. Foto: Ossian Mathiasson

Lokal bank varnar för nytt upplägg vid bedrägerier: "Verkar mån om att hjälpa till"

Den senaste tiden har flera kunder hos Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank drabbats av bedrägerier där de med en ny typ av scenario lurats att logga in på banken.

Annons:

Kunderna har fått ett samtal från bedragare som har utgett sig för att ringa från företaget Wasa-kredit. 

"Personen som ringer berättar att den personen de ringer upp har fått ett lån beviljat. Då den som blir uppringd berättar att denne inte ansökt om något lån har bedragaren sagt att han/hon misstänkte att detta var fallet och att den uppringda personen kan ha blivit ID-kapad. Bedragaren som ringer säger då att han/hon vill hjälpa till att spärra konton och kort, men istället skapar de ett nytt Mobilt BankID i en egen mobiltelefon. Bedragarna är skickliga och låter väldigt trovärdiga då de verkar "mån" om att hjälpa till", skriver Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank på sin Facebooksida.

Banken uppmanar sina kunder att aldrig logga in med Mobilt BankID om man inte är hundraprocentigt säker på vart man loggar in.

"Du ska heller aldrig logga in med mobilt BankID på uppmaning av någon annan. Har du fått ett samtal som liknar detta vänligen kontakta oss på 0495-494 10", skriver banken. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion