Annons:

Bidraget för ökad likvärdighet kan motverka sitt syfte

Regeringens stöd för ökad likvärdighet kan motverka sitt syfte. Foto: Mostphotos/Genrebild

Bidraget för ökad likvärdighet kan motverka sitt syfte

Statsbidraget för en ökad likvärdighet i skolan får inte önskvärd effekt. Det visar Skolverkets utredning. SKL vill nu att se förändringar från regeringen.

Annons:

– Nu när både vi och Skolverket kan konstatera att det finns bekymmer med bidraget så hoppas jag att regeringen tar initiativ till nödvändiga förändringar, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Enligt SKL motverkar förslagets utformning förslagets syfte. Kommunerna kan tappa bidraget om deras kostnad per elev minskar.

”Bidragets kostnadsvillkor, och kommunernas oro inför eventuella återbetalningskrav, kan leda till att kommuner med en mer gynnsam ekonomisk utveckling kan ta del av bidraget, medan kommuner med en mer ansträngd ekonomi som behöver göra besparingar för att klara sitt välfärdsuppdrag inte kommer att kunna ta del av bidraget. Likvärdighetsbidragets konstruktion riskerar därmed att förstärka ojämlikheten i skolans finansiering”, skriver SKL i ett pressmeddelande.

SKL har länge velat se fler generella bidrag till skolan.

– Vi vet vad som gör skillnad och har betydelse för skolans utveckling. Långsiktighet och stabilitet är centrala framgångsfaktorer. Likvärdighetsbidraget skulle, rätt utformat, kunna bidra till detta, säger Anders Knape.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt