Annons:

Tyngre bilar ökar trycket på miljön – andelen har ökat enormt

Andelen tyngre fordon har ökat rejält i Sverige, vilket är negativt för miljön. Foto: Pixabay

Tyngre bilar ökar trycket på miljön – andelen har ökat enormt

Antalet motorstarka större bilar ökar lavinartat i Sverige och Kalmar län är inget undantag. Samtidigt minskar antalet minde och motorsvaga bilar. Det gör att utsläppen från biltrafiken inte minskar.
– Att prata om vilka bilar och hur man använder bilarna idag är ett tabuområde, säger Mikael Nyman, klimatrådgivare i Västerviks kommun.

Annons:

För 20 år sedan var knappt fem procent av bilparken större och motorstarka bilar som drog mycket bensin eller diesel. Nu är den siffran uppe i drygt 30 procent. Samtidigt har andelen mindre och motorsvaga bilar minskat från 41 procent till 19 procent av bilparken i landet.

Motsvarande siffror för Kalmar län ligger i paritet med övriga landet.

– Förra året minskade inte utsläppen från biltrafiken. En av anledningarna är att bilarna blir tyngre och motorstarkare. Vi tappar helt enkelt i miljöeffekt med den här utvecklingen, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på Svenska miljöinstitutet, till Nyhetsbyrån Siren.

I norra länet är det Västervik som har störst andel större och motorstarka bilar samtidigt som man har minst andel mindre och motorsvaga bilar. Här är statisten från årsskiftet 2018-2019.

                                                      Lätta personbilar                                                   Tunga personbilar

Västervik                                      17,7 procent                                                          28,4 procent

Vimmerby                                    18,4 procent                                                          28,3 procent

Hultsfred                                      18,9 procent                                                          27,3 procent

Kalmar län                                   19,3 procent                                                          28,2 procent

Tittar man på antalet bilar i Kalmar län som var tunga och motorstarka vid årsskiftet 1998-1999, ser man en stor förändring.

Kalmar län                                   44,4 procent                                                          3,2 procent

Bilresor ett tabuområde

Mikael Nyman är energirådgivare i Västerviks kommun. Han menar att vinsterna som biltillverkarna gör när de minskar förbrukningen av drivmedel äts upp av att motorerna blir starkare och bilarna blir större.

– När man kommer upp i större bilar har man inte så stor möjlighet att välja förnyelsebara alternativ.

Han säger också att klimatmässigt pekar den här trenden åt helt fel håll.

– Tittar man på alternativen, cykla eller ta bussen, så är synen i samhället att det är andra klassens människor som gör det.

Han menar också att det blivit en rättighet att ha bil och vilken bil man själv vill ha.

– Vi som klimatrådgivare är inne på ett tabuområde när vi pratar om bilresor. Det som verkligen skulle göra skillnad för miljön och klimatet är om den stora volymen bilägare valde bränslesnåla eller förnyelsebara alternativ.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt