Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Socialchefen Ann-Gret Sillén kan återigen konstatera att Hultsfreds äldre är nöjda med äldreomsorgen. Foto: Ossian Mathiasson

Hultsfreds äldre ger återigen högt betyg till äldreomsorgen

Återigen är Hultsfreds kommuns äldre väldigt nöjda och belåtna med hur äldreomsorgen fungerar. Frågan som får högst andel positiva svar är personalens bemötande där hela 95 procent ät nöjda.

Annons:

Undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” är en rikstäckande undersökning som analyserar äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänst och äldreboenden. 

Årets resultat har nyligen presenterats och det är precis som tidigare år rolig läsning för Hultsfreds kommun. 
Inom hemtjänsten är 95 procent nöjda med personalens bemötande och det är dessutom den fråga inom hemtjänsten som har flest andel positiva svar. 

”Resultatet är stabilt jämfört med föregående år, vilket känns bra, men givetvis ska vi arbeta med att förbättra andelen nöjda gällande bemötande även under kommande år”, säger Ann-Gret Silléntill kommunens hemsida. 

Frågor om förtroende för personalen och om personalen tar hänsyn till den enskildes egna åsikter och önskemål får högt tempo, över 90 procent i båda fallen. 90 procent ser hemtjänsten som trygg och gör det möjligt att bo hemma i sitt ordinära boende. 

"Resultat som är högre än riket"

Enligt Ann-Gret Sillén finns det flera punkter som Hultsfreds kommun kan bli bättre på. 

”Vi behöver bli bättre på att den enskilde ska kunna påverka vilken tid man får hjälp. Årets resultat är något lägre än föregående år, men vi har ändå ett resultat som är högre än riket och länet. Vidare behöver vi arbeta med den enskildes upplevelse av ensamhet, en stor andel av våra äldre svarar att de ibland besväras av ensamhet”, säger hon. 

Om man tittar på hur det ser ut inom det särskilda boendet får bemötandet ett fint betyg på över 90 procent. Trygghet och förtroende för personal är två andra områden som precis som föregående år upplevs positivt av den enskilde.

Svarsfrekvensen låg på drygt 64 procent i hemtjänsten och 63 procent inom särskilt boende. 

Annons:

Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion