Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Smålänningarna shoppar mest i hela landet. Foto: Pixabay

Snåla smålänningar? Inte när det kommer till shopping

Att smålänningar är sparsamma – eller rent av snåla – är en spridd myt i Sverige. Men stämmer det? Inte när det kommer till shopping, enligt en ny rapport.

Annons:

En undersökning, baserad på data från 47 av Sveriges största kundklubbar och totalt över 2,6 miljoner medelskap, visar att smålänningar struntar i rabatter och erbjudanden – och tillsammans med Stockholmarna spenderar mest i hela landet. 

Rapporten visar också att snittkvittot för män är 74 procent högre än kvinnors online, att män utnyttjar erbjudanden i klart högre utsträckning än kvinnor och att kvinnor returnerar fler varor online än män. Dock handlar kvinnor online oftare än män. 

– Vi följer utvecklingen inom handeln med stort intresse och är övertygade om att kunskapen om målgrupper är avgörande för att skapa en mer hållbar och gladare marknad. Vi hoppas kunna bidra med en tankeställare och de insikter vi fått genom den här rapporten, säger Johan Bäckarlin, vd på Voyado.

Mycket i Sverige returneras, vilket tär på miljön med ökade transporter. 

– Innan en beställning går iväg kan man som konsument exempelvis fundera om alla produkter i varukorgen verkligen kommer att användas. Dessutom kan företagen uppmuntra hållbart beteende genom att premiera färre returer och informera om konsekvenserna för miljön, avslutar Jennie Gerum, Marketing Manager på Voyado. 

Just Voyado ligger bakom rapporten. Voyado är en kundlojalitetsplattform för detaljhandeln. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion