Annons:

Norra länets nytta av en flygplats i Kalmar ifrågasätts

Peter Högberg, socialdemokratisk regionpolitiker från Vimmerby, försvarar sina partikollegors strategi beslut att köpa 50 % av Kalmar Öland Airport för 80 miljoner kronor. En regional angelägenhet, anser han, medan andra ifrågasätter nyttan för länets norra kommuner att äga en flygplats i Kalmar. Foto: Simon Henriksson

Norra länets nytta av en flygplats i Kalmar ifrågasätts

Från flera håll riktas nu hård kritik mot att Region Kalmar för 80 miljoner kronor ska köpa in sig som 50-procentig ägare i Kalmar Öland Airport.
”Vad har vi i norra länet för nytta av att vara delägare i en flygplats i Kalmar”, undrar en av våra läsare som har skrivit till oss?

Annons:

Från de nordligaste delarna av Kalmar län är det omkring 18 mil fågelvägen söderut till Kalmar, medan man bara har sex mil norrut till Linköping. Trots det ses Kalmar Öland Airport som en viktig angelägenhet för hela regionen. Så viktig att Region Kalmar län planerar att köpa hälften av bolaget Kalmar Öland Airport av Kalmar kommun för 80 miljoner kronor.

– Sedan årsskiftet ansvarar vi för den regionala utvecklingen och vi ser att flyget är en viktig del för att vi ska växa. Det här är något som efterfrågas mycket av näringslivet och myndigheter, säger regionrådet Angelica Katsanidou från Västervik till SVT.

Kritik från flera håll 

Men alla är inte lika positiva. Sedan mångmiljonköpet blev officiellt i går har kritik riktats från flera håll.

I ett pressmeddelande på tisdagen motsätter sig Miljöpartiet förslaget starkt – både sett till ekonomi och miljö. Bland annat menar man att Kalmar Öland Airport just nu dras med ekonomiska svårigheter, och att man då borde skala ner verksamheten till den utsträckning där den kan bära sina egna kostnader.

”Men istället vill majoriteten i Kalmar sälja halva flygplatsen och lägga hela vinsten, 73 miljoner kr, på nya flyget, bland annat för att öppna en internationell flyglinje. Internationella flyglinjer är inget nytt för Kalmar, varken linjen till Barcelona eller till Berlin bar sig trots stora subventioner”, skriver man.

”Det är också en dålig affär för regionen. Just nu höjer man skatten med totalt 250 miljoner kr, detta för att finansiera de stora utmaningarna som sjukvården står inför. Att köpa in sig i en flygplats för motsvarande en tredjedel av et helt års skattehöjning förbättrar varken sjukvården, kulturen, eller regionens miljöarbete. Man kan fråga sig varför någon i Västervik eller Vimmerby ska se sin höjning av skatt gå till annat än förbättrad sjukvård bara för att politiker i Kalmar ska slippa anpassa flygverksamheten efter efterfrågan.”

Nyttan för invånarna i norra länet? 

Detta argument är även något som flera av våra läsare har hört av sig om. Många ifrågasätter just nyttan för invånarna i de norra länsdelarna med en regional flygplats i Kalmar, mer än 15 mil bort. Och framför allt kostnaden för det.

Är detta verkligen en regional angelägenhet? Peter Högberg, socialdemokrat från Vimmerby, är ledamot i regionfullmäktige, och han stöder sina partikamrater i beslutet.

– Det här handlar om en regional flygplats, och indirekt är det åtta kommuner som använder flygplatsen aktivt – även vi till och från. Det viktiga för oss är att få en flygplats med en europeisk hubb, en länk ut i Europa. Det ska bli lättare att ta sig till Kalmar län, och därför är det en angelägenhet även för oss i norr.

"En investering som vi hämtar hem"

Peter Högberg betonar att det är Regionen som går in med eget kapital, och att det inte handlar om några driftmedel till exempelvis sjukvården.

 – Det här tror vi kommer öka attraktiviteten för länet och är en investering som vi hämtar hem. Parallellt med köpet av flygplatsen jobbar vi ju även för investeringar på Stångådalsbanan. Där har ju exempelvis kommunerna i södra länet varit med och investerat till och med i Östergötland. Det är lite av ett givande och tagande för att öka möjligheterna att resa till Kalmar län, vilket underlättar för inflyttning, för kommuner, för företag och för myndigheter, något hela länet vinner på, säger Peter Högberg.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt