Annons:

Positiva beskedet från Trafikverket ger bättre infrastruktur till Västervik

Frän Gladhammar till Godishuset i Gunnebo kommer E 22 att förbättras, efter trafikverkets beslut som togs nyligen.

Positiva beskedet från Trafikverket ger bättre infrastruktur till Västervik

Trafikverket har beslutat att bygga mötesfri 2+1 väg från Verkebäck till Gladhammar i Västerviks kommun. Beslutet innebär att det blir samma hastighet mellan de båda orterna. Byggandet av den nya vägsträckan planeras att börja 2025.

Annons:

Trafikverket skriver på sin hemsida att de har beslutat att bygga en mötesfri 2+1-väg från Verkebäck till Gladhammar för att öka trafiksäkerheten. Målet är att vägen ska byggas på så sätt att det går att hålla en jämn hastighet på hela sträckan och att vägen ska vara mötesseparerad.

Tidsplanen är att byggnationen ska starta 2025 och vara klar 2027.

Politikernas reaktioner

Harald Hjalmarsson (M) är glad över Trafikverkets beslut.

–  Äntligen en satsning i vår region som på riktigt förbättrar kommunikationerna i Västerviks kommun. Den här lösningen har vi drivit länge och nu kan vi se resultatet. Jag vill också berömma S och C som i den här frågan kunde tänka om och stödja det bättre alternativet, säger han.

Dan Nilsson (S) tycker också att det är oerhört roligt att Trafikverket fattat det här beslutet.

– Det är jättepositivt, jag tycker ändå att det skulle gått snabbare att bygga om vägen. Samtidigt sätter det tyngd på att göra säkra trafiklösningar längs med E22, säger han.

Blir en lång kurva mellan orterna

Conny Tyrberg (C) är också positiv till Trafikverkets beslut.

– Det innebär att det blir kraftig höjning av vägens kvalitet. Jag hade hoppats att det hade gått snabbare än till 2027.

Vägen kommer att byggas om så att det blir som en lång kurva mellan Gladhammar och godishuset i Gunnebo.

– Trafikverket kommer att bygga flera broar och göra en ny avfart mot Hyttan till riksväg 40, säger Conny Tyrberg.

Han är ändå inte helt nöjd med Trafikverkets beslut. Han hade hoppats på att förbättringarna skulle gå längre norrut.

– Vi har fortfarande kvar korsningen i Gunnebo samt Verkebäcksbron som inte åtgärdas. Bron måste uppgraderas så att den tål tunga transporter, säger Conny Tyrberg.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt