Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regionens köp av halva Kalmar flygplats för 80 miljoner?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Flera nya kameror ska upp på vägarna i länet. Foto: MostPhotos

Många nya fartkameror i länet kommande år

Först sänkte Trafikverket hastigheten på många vägar i länet. Nu kommer nästa försök att förhindra allvarliga olyckor. 27 nya fartkameror ska upp i länet.

Annons:

Trafikverket har kommit fram till att det behövs fler hastighetskameror i Sverige och i Småland blir det 70 nya kameror. Nya kameror har planerats länge och kommer vara på plats någon gång under 2020 och 2021. 

– De här hastighetskamerorna sänker hastigheten med i snitt sju till åtta kilometer i timmen på de här sträckorna, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SVT Nyheter Småland.

Vissa sträckor helt utan kameror kommer nu att få sina första. Andra sträckor där det redan finns fartkameror kommer få fler. 

I Kalmar län blir det 27 nya fartkameror. Fem av dem placeras längs riksväg 40, fyra av dem på riksväg 34 och två av dem på riksväg 23. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

8 kommentarer

Landet utan förnuft. 2020-01-01 21:26:03

Dårskap. Sätt upp kameror i vimmerby stad istället, men de ger ju inga inkomster förstås och mer polisarbete. På Ica parkering behövs ett tjog.

Gösta 2020-01-01 22:28:18

En vid kungens kurva och en vid Knivsta skulle kunna förhindra en och annan olycka.

Vera 2020-01-02 07:00:20

Kameror på dom områden som har 30 som hastighets begränsning skulle vara mycket bättre.

Erik 2020-01-02 10:37:39

Sätt upp en kamera varannan meter på riksväg 135 mellan Gamleby och Kisa så är statsskulden betalad på nån timma.

Michael 2020-01-02 11:46:01

Erik!
Statsskulden står Löfven för och ska därför betala och då måste hans chaufför ständigt dag o natt i tusentals år passera miljoners kameror i minst 180 knyck var 10 sekund. Men visst ja! Han flyger ju.

Rolle 2020-01-02 12:53:32

Det är de förare som ligger under rådande hastighet på vägen som orsakar olyckorna. Det gör att det blir onödiga och farliga omkörningar.

M 2020-01-02 21:22:04

Håller helt med rolle.
Då kommer man också fram säkert och i tid. Står det 90 så är det minst 119 som gäller. En historia från i somras, närmade jag mig Helsingborg det uppstod köer eftersom jag "upplevs sova" bakom ratten i ca 160, livsfara för mig i dubbelfil (innerfil) så det var bara att trycka till uppemot 225, men tyvärr det gjorde inte saken mycket bättre, så ännu mer tyngd i foten gjorde färden både tryggare o säkrare för alla trafikanter, vi låg i kö kan man lugnt påstå och så kom man också fram i tid. dessutom. I innerfilen fanns knappt någon förutom en målad polisbil som passerades, inga blåljus, sågs eller var jag färgblind läs (fartblind). Men det fina var att personen i koenigseggen försvann i horisonten i närmare 300,så hen kom säkert fram i tid, kanske redan fanns i loungen när jag anlände lite tyngd i högerfoten
Det hela flöt på kan man bokstavligt påstå och plötsligt så är man i Helsingör.
Tid och upplevelser, är vilken hastighet du offrar.⏳

Jojo 2020-01-04 02:26:28

Vad är det för förvirrad flumkommentar M? Försöker du vara rolig, ironisk eller vad? Osammanhängande kommentar iallafall. Men jag håller, till viss del, med Rolle. Självklart ska man respektera hastighetsbegränsningar. MEN trafikanter som helt omotiverat (dvs när det är torrt väglag, inte halka eller kraftigt regn) ligger och kör tex 60 på 80-väg är minst lika trafikfarliga. I värsta fall blir de upphunna av någon som inte törs köra om dem utan också lägger sig i 60 km/h. Ganska fort uppstår en kö efter dessa och efter någon mil är risken överhängande att andra bilister tappar tålamodet och försöker köra om även om läget inte är optimalt, vilket skapar många farliga situationer och olyckstillbud. Så jag tycker faktiskt att Polisen bör "jaga" även de som omotiverat kör överdrivet långsamt, om inte annat så för att ha en diskussion med dem om vad följderna av deras körsätt och val av hastighet kan bli.