Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Hur har regeringen hanterat coronakrisen?

Svarsalternativ:

Bra
Dåligt
Vet ej
RöstaSe resultat

Annons:

En kvinna i Västervik blev utsatt för bedrägeri via nätet och blev av med flera hundra kronor. Nu vill hon varna andra. Foto Pixbay.

”En sekund efter att jag skickat pengarna insåg jag att jag blivit blåst”

Det förekommer många bedrägerier med falska betalningskrav från någon som utger sig att komma från Postnord. Det handlar om små summor som 29 kronor för att lösa ut ett brev eller paket från utlandet. Men betalar man så blir man blåst, rejält blåst, det säger en kvinna i 30-årsåldern från Västervik.

Annons:

Hon har ett jobb hon trivs med, måste fatta många snabba beslut varje dag i sitt arbete. Hon tycker att hon har bra koll på samtiden och följer med i nyheterna. Ändå blev hon blåst på flera hundra kronor, för att hon lurades betala en faktura på 29 kronor.

-  Jag tog inte till mig alla varningsklockor som fanns framför mig innan det var för sent, säger hon.

Hon skäms för att ha blivit lurad av bedragare. Hon vill inte gå ut med namn, men vill berätta om bedrägeriet så att andra inte ska luras att göra samma sak.

-  Det började med att jag fick ett mail om att jag hade ett paket som skulle levereras till mig som var för lite frankerat. Jag skulle betala 29 kronor för att få det hemlevererat, säger hon.

Kvinnan tog knappt notis av det då hon inte hade beställt någonting via näthandel.

- Mailen fortsatte komma om att jag skulle lösa ut ett paket med 29 kronor och eftersom jag snart skulle fylla år, tänkte jag att det var någon som hade skickat en present till mig, säger hon.

Blev blåst

Det var under en stressig dag på jobbet som hon valde att betala de 29 kronorna, efter att ha fått flera mail.

- Jag hade precis gjort det man inte ska göra. Fyllt i mina kortuppgifter och skickat iväg det jag trodde var en faktura på 29 kronor. Det var sekunden efter jag skickat pengarna som jag insåg att jag blivit blåst.

Hon kollade sina saldon på banken med en gång efter överföringen och det var inte bara de 29 kronorna som var borta från kontot, utan 529 kronor.

- Jag hade ju sett att det var flera saker som inte stämde med mailen jag fått. Till exempel att Postnords logga var röd, inte blå. Jag vet också att Postnord inte skickar mail utan en avi när man ska betala en underfrankerad försändelse, men ändå såg jag inte de varningssignalerna förrän efteråt, säger hon.

Polisanmälde och kontaktade banken

Direkt efter polisanmälde hon bedrägeriet och kontaktade banken.

-  Banken sa att pengarna var reserverade men att de inte kunde avbryta transaktionen. De kunde också se att kontot jag betalat till var ett företag i Storbritannien.

Banken kunde inte säga om hon skulle få tillbaka sina pengar eller inte. Det troliga är att hon inte kommer att få det, eftersom hon själv hade lämnat ut sina kortuppgifter.

-  Banken spärrade mitt kort och jag kommer att få ett nytt.

Hon trodde att hon inte skulle bli utsatt för liknande bedrägeri, nu har hon blivit det och hon är inte ensam.

- Jag har ju sett på nyheterna att det just nu förekommer bedrägerier där bedragare använder Postnords varumärke. För en vecka sedan hade jag skrattat åt de människor som är så dumma att de låter sig luras på det här sättet. Idag är det annorlunda. Nu vill jag varna andra så de inte går på samma bluff som jag gjorde, säger hon.

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagenshultsfred.se

0733100831

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion