Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regionens köp av halva Kalmar flygplats för 80 miljoner?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Färre tågförseningar 2019 än vad du kanske tror

Det är få saker som är så irriterande som när du har bråttom och tåget är försenat. Eller att sitta fast i en iskall eller ugnshet tågvagn i timmar utan information om när ni kan ta er vidare. Om man läser nyheterna kan man få uppfattningen att tågförseningar är vardagsmat, men hur står det till egentligen? Brukar tåg hålla sin tidtabell eller inte?

Annons:

Man har ju läst nyheterna. Hundratals passagerare fast i ett insnöat tåg någonstans i Norrlands inland tvingas hoppa ut genom fönster och pulsa genom snön. Eller solkurvor på spåren som gör att tågen blir fast i hettan.

Luftkonditioneringen tar slut och likaså vattnet, toaletterna är fulla och inlåsta blir en massa passagerare med värmeslag. Följer man nyhetsflödet kan man lätt få uppfattningen att det alltid är problem med tåg. Är det inte snö eller hetta, så är det höstlöv på spåren.

För att råda bot på problemet med tågförseningar, finns det företag som använder sig av artificiell intelligens (AI) för att försöka förutspå och förebygga tågförseningar. Detta kan ju vara en väg att gå för att råda bot på problemet. Frågan är, hur stort problem är det här med tågförseningar egentligen?

Faktum är att det faktiskt inte är så illa som det kan verka. Dagens tåg håller faktiskt sina tidtabeller allt bättre, och sommaren 2019 kom drygt nio av tio tåg fram i tid (90,6 procent), jämfört med 86,4 procent sommaren 2018. Ett skäl till förbättringen förra året var att man arbetade mer med planering och noggranna förberedelser. Dessutom var förra sommaren mer gynnsamt vädermässigt än året innan, då värmebölja, solkurvor och bränder ställde till det för tågtrafiken.

Bästa siffran sedan 2009

Den första halvan av 2019 var väldigt bra sett ur tidtabellssynpunkt. Hela 92,2 procent av tågen kom i tid eller högst fem minuter för sent, vilket är 3 procent bättre än 2018. Det är den bästa siffran sedan 2009, då 92,3 procent av tågen kom i tid. 

Årets allra bästa månad, och den bästa månaden sedan punktligheten började mätas på detta sätt 2013, var december 2019. 93 procent av tågen kom faktiskt i tid, vilket nog gladde många julfirare. Kortdistanstågen hade till och med en punktlighet på 96 procent!

Däremot är det skillnad mellan olika regioner. Den som ville resa till Ljusdal fick kanske uppleva en del frustration förra året, då enbart 71 procent av tågen kom i tid. Å andra sidan, den som hade ett flyg att passa i Arlanda kunde skatta sin lyckliga stjärna, då hela 98 procent av tågen dit kom fram i tid.  

Frågan är nu om trenden kan hålla i sig. I takt med att tågresande blir allt mer populärt är det ju av yttersta vikt att tågresorna blir så bekväma som möjligt, och att passagerarna kommer fram i tid. Så vi hoppas att SJ och Trafikverket fortsätter att hålla sig i framkant och jobba med sin punktlighet.

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion