Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Triumfglassen Sitting Bull kan plockas bort. Foto: MostPhotos

Glass kritiseras för att vara kränkande – kan plockas bort

Triumfglassen "Sitting Bull" kan försvinna ur sortimentet. Detta sedan bilder på förpackningen kritiserats för att vara stereotypa och kränkande, skriver TT.

Annons:

Glasstilverkaren har fått reaktioner på storsäljarens namn och formgivning både på sociala medier och via sin kundtjänst. Nu överväger man att antingen döpa om glassen, byta utseende på den eller sluta sälja glassen.

– Tiderna förändras. Vi behöver göra en ny bedömning gällande varumärket och utseendet och allt som hör till produkten, säger Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumf Glass, till SVT.

Glassen började säljas 1983 och har fått sitt namn efter Sitting Bull, som var hövding över urfolket sioux i USA i slutet av 1800-talet. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

11 kommentarer

Gösta 2020-07-17 17:20:24

Det finns ett annat företag som säljer en glass som heter 88 och hur pk är det?

Amanda 2020-07-17 17:45:45

Men jisses, finns det inte större problem

I love Nogger 2020-07-17 20:08:45

Ni förstår att de gör det bara för att splittra va? Söndra och uppvigla. De värsta rasisterna är antirasisterna. Vi andra fattar att det bara är en glass, att alla är olika och samtidigt lika. Vi förstår också vad ordet stereotyp betyder i förhållande till tid.

Själv har jag favoritglassen Nogger, så det gör ändå inget om sitting bull försvinner... och du lättkränkt, kom ihåg att bara för att du känner dig kränkt, betyder det inte att du är det. Väx upp!

Stefan 2020-07-17 20:12:23

Mycket bra!
Det är 2020 och utvecklingen går framåt.
Nidbilder är det ingen som behöver.

Bo C 2020-07-17 21:51:50

"Tiderna förändras" men åt vilket håll undrar man ju, snart finns det väl inget som inte är kränkande.

Pontus Björklund 2020-07-18 02:08:16

"Sitting bull", "bull shitting". Om debatten handlat om att bidra till minoriteters uppmärksamhet så skulle denna glass fått en heders-utmärkelse.

Var fan är vi på väg?! Ven fan är det som sitter på en hög häst?
Lämna ut den jäveln. kommun-politiker kan lätt väljas tillrätta. men tyvärr är många rötägg "valda" redan från början.

Kommunisten 2020-07-18 09:06:22

Herregud så barnsligt!! Sittning Bull var en stolt indian hövding klart att han ska ha en glass uppkallad efter sig.

AnimalScribax 2020-07-18 10:56:15

Det sitter en twitter -vänster som sedan länge är ställföreträdande kränkta. Varför skulle allting vara en nidbild ? Inte den mest avlägsna släkting till dessa indianer lever idag eller ens bryr sig för 5 öre. Kinapuffar ska bort, glass, risförpackningen Uncle Bens. Trams och historiarevisionism, denna vidriga BLM rörelse måste bekämpas då dom river ner statyer även av Historiska personer som stred mot slaveriet etc i sin stora okunskap och törst på våld, upplopp.

Bo C 2020-07-18 13:56:23

Nogger ligger väl också i riskzonen, om man råkar stava fel.

Peter 2020-07-19 11:19:09

Vad är det med människors verklighetsbild, har inte dessa människor annat att göra än att leta upp saker som man kan kritisera. Skulle nog vara bra om dom tittade på sin egen bild och uppträdande och frågade sig hur dom beter sig mot omvärlden. Vilken katastrof det skulle vara för dom om dom upptäckte att dom kränker alla andra med sitt sökande efter saker att uppfatta som kränkande!

AnimalScribax 2020-07-20 12:48:43

Det sitter en twitter -vänster som sedan länge är ställföreträdande kränkta. Varför skulle allting vara en nidbild ? Inte den mest avlägsna släkting till dessa indianer lever idag eller ens bryr sig för 5 öre. Kinapuffar ska bort, glass, risförpackningen Uncle Bens. Trams och historiarevisionism, denna vidriga BLM rörelse måste bekämpas då dom river ner statyer även av Historiska personer som stred mot slaveriet etc i sin stora okunskap och törst på våld, upplopp.