Annons:

Marie Ragnarsson är vaccinsamordnare i Kalmar län. Foto: Arkivbild

Vaccinsamordnaren om kritiken: "Medvetna om problemet"

Vimmerbyprofilen Micael Glennfalk är kritisk till systemet kring vaccinationsbokningen i Kalmar län. Kritik som Marie Ragnarsson delvis köper.
– Vi är medvetna om att det finns en del problem, säger vaccinsamordnaren.

Annons:

Micael Glennfalk bokade först en tid för vaccinering mot covid-19 i Vimmerby i slutet av april. Han förstod senare att det gick att få en tid tidigare på vaccinationscentralen i Västervik och försökte då avboka. 

– Jag avbokar då min tid i Vimmerby för att boka en tid i Västervik. Men trots att jag har bokat av min tid i Vimmerby, så kan jag inte boka i Västervik eftersom jag är bokad i Vimmerby. Jag försöker då ringa eftersom jag är avbokad, men ändå inte kan boka en ny tid. Det blir kaos av det hela och jag förstår att bokningen ligger kvar. Bokningen tas bort, men den ligger kvar i en vecka får jag till mig. Ska jag vänta en vecka? Då kanske alla tider tar slut och då är vi framme i maj och här står jag med en avbokad tid, säger han. 

Marie Ragnarsson är vaccinsamordnare i Region Kalmar län.

– Det har gått ut brev till de åldersgrupper vi är i för att boka sig. Vi har också haft pressträffar där vi har berättat om de här vaccinationscentralerna och man har rättigheten att vaccinera sig var man vill. Man är välkommen till Västervik även om man bor någon annanstans, säger hon.

Är det tillräckligt tydligt på 1177.se att man kan göra det?

– Vi jobbar hela tiden med att förbättra kommunikationen på 1177 och göra det så enkelt för invånarna som möjligt. Det är ett förbättringsarbete som pågår. 

"Kan vara en lösning"

Att det kan ta en tid innan en avbokning försvinner ur systemet är också något man jobbar med, menar Ragnarsson.

– E-tjänsten är inte bemannad och det tar några dygn innan en tid blir avbokad. Vi ser att flödet med av- och ombokningar inte fungerar tillfredsställande och vi jobbar för en enklare lösning för invånarna. Det finns många orsaker till att man behöver av- eller omboka, man kan bli sjuk och det kan hända en hel del saker. Där behöver vi förenkla för invånarna och det jobbar vi hårt med. 

Micael Glennfalk menar att systemet är allt annat än kundvänligt och att en telefonist hade löst en del bekymmer.

– Det är inte bara en telefonist som skulle behövas, utan många telefonister. Men det han föreslår är ett sätt vi funderar kring och vi ser över vilka tekniska lösningar vi kan ha. Det kan vara en lösning av många.

Varför dröjer det sju dagar innan man blir uppringd?

– Det krävs inte en telefonist eftersom det handlar om tusentals samtal. Sju dagar är en säkerhetsmarginal, det kan gå på kortare tid. Det är inte så enkelt som man kan tro. Men vi jobbar på det och hoppas få bättre teknik på plats inom kort. 

Är det inte risk att personer hamnar i kläm eller tröttnar?

– Klart att det kan bli så om man vill om- eller avboka när man ser man att man kan få en vaccindos tidigare. Det är tråkigt att vi inte har rutiner på plats för att möjliggöra detta, men vi jobbar på detta och för att få till dessa rutiner.

"Går att förtydliga"

Det är mycket teknik att få ordning på för att få alla bitar på plats, menar Marie Ragnarsson.

– Det är också olika delar i det här med hälsocentralerna och vaccinationscentralerna. Det är olika system och olika behörighet. Vi behöver landa in i en bättre rutin för att invånarna ska kunna av- och omboka sig. Vi är medvetna om det problemet och har fått det från flera olika håll. Vi tar dessa synpunkter på allvar och absolut finns det en förbättringspotential. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för alla att få en vaccindos. 

Det har tidigare funnits kritik för att systemet inte är anpassat till en äldre generation utan datorvana.

– Då har vi det här callcentret man kan ringa om man inte har datorvana. Det går också att få hjälp av grannar och släktingar att se vilken information som finns på 1177. 

Har ni varit tillräckligt tydliga med vilka som kan åka till vaccinationscentralerna?

– Det kanske vi kan förtydliga, att man kan boka vaccination på vaccinationscentralerna oavsett var man bor i länet. Vi kanske behöver kommunicera det tydligare, men det här med information är jättesvårt. Vissa tycker det är för mycket information och att det är svårt att sålla i det. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

1 kommentarer

Eva 14 april 2021 13.01

Förutom detta är systemet jättebra. Lätt att boka tid. Bättre än många andra regioners system.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Hultsfred. Genom att använda Dagens Hultsfred tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta